CONSILIUL LOCAL MUNICIPAL TĪRGU MUREŞ
HOTĂRĀREA
nr. 122
din
31 mai 2001
privind aprobarea completărilor şi modificărilor Normelor de organizare a transportului public de persoane īn municipiul
Tīrgu-Mureş, cuprinse
īn
Hotărārea Consiliului Local nr.66/29.04.1999
Consiliul local municipal īntrunit īn şedinţa ordinară de lucru,
Văzānd
expunerea de motive nr. 1719 din 15.05.2001 a Direcţiei Tehnice şi Administrarea Patrimoniului,
Serviciului tehnico-edilitar şi rutier privind aprobarea completărilor şi modificărilor
Normelor de organizare a transportului public de persoane īn municipiul
Tīrgu-Mureş, cuprinse īn Hotărārea Consiliului Local nr.66/29.04.1999
H o t ă r ă ş t e :
Art.2. Cu data
intrării īn vigoare a prezentei hotărāri, se abrogă
H.C.L. nr.66/20.04.1999, precum şi
orice reglementare aflată īn contradicţie cu prevederile prezentei.
Art.3. Cu aducerea la īndeplinire a prezentei hotărāri se
īncredinţează primarul municipiului Tīrgu
Mureş, prin Direcţia Tehnică şi Administrarea
Patrimoniului, Serviciul tehnico-edilitar şi rutier.
Contrasemneaza PREŞEDINTE DE
ŞEDINŢĂ,
p. Secretarul Consiliului Municipal, ing. Florin Oproiescu
ANEXA
Norme de organizare a transportului public de persoane
īn municipiul Tīrgu Mureş
1.1.
Definiţie: Transportul
public de persoane este un serviciu public, īn slujba comunităţii
şi se desfăşoară īn condiţiile legii.
1.2.
Obiectivul : Realizarea unui sistem de
transport public de persoane care să permită legături optime
īntre zonele de maxim interes: industriale, comerciale, rezidenţiale,
socio-culturale, instituţii şi centre de transport (gări CFR,
autogară), īn condiţii de acoperire maximă a teritoriului
municipiului.
Ca
obiectiv secundar, se urmăreşte realizarea unor legături de
transport optime īntre municipiu şi localităţile limitrofe sau
aflate īn imediata apropiere; localităţi ce fac parte din zona de
interes economic a municipiului Tīrgu Mureş.
1.3.
Componente: Sistemul de transport municipal cuprinde
două tipuri de autovehicule: autobuze şi microbuze.
1.4.
Raportul juridic: Īntre Autoritatea locală,
ca beneficiar indirect şi operatorii de transport, ca prestatori ai
serviciului public de transport, se īncheie contracte de transport.
Contractul de transport conţine condiţiile tehnico-economice şi de execuţie a serviciului de
transport public de persoane īn
municipiul Tīrgu Mureş.
Termenele
de īncheiere a contractelor de transport vor fi de minimum 3 ani, cu posibilităţi de preluingire cu acordul
părţilor.
1.5.
Accesul la infrastructură: Va fi
liber şi nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport care
sunt părţi contractante.
Staţiile
de transfer al călătorilor vor fi folosite īn comun de către
operatori, cu respectarea următoarei ordini consecutive, īn sensul de
mers:
a)
microbuze
b)
autobuze
Delimitarea īntre cele două
zone de oprire īn cadrul staţiei se va face prin indicatorul
de staţie pentru microbuze şi marcaje. Īn locurile
unde este posibil din punct de vedere al siguranţei circulaţiei, vor fi extinse suprafeţele de carosabil rezervate transportului public.
1.6.
Controlul sistemului: Răspunderea
respectării condiţiilor de realizare
a serviciului de transport public revine părţilor
contractante, conform clauzelor contractului.
Īn cazul īn care unul
din părţile contractante
este o asociaţie de operatori de transport, asociaţia
exercită controlul asupra membrilor asociaţiei.
Aceştia
vor semna angajamente de respectare a condiţiilor prevăzute īn
contract. Īncălcarea acestor angajamente va atrage excluderea din
asociaţie şi interzicerea prestării de servicii de transport public de persoane pe teritoriul
municipiului Tīrgu Mureş, la a doua abatere.
Controlul respectării condiţiilor de transport se face pe plan intern de către serviciile sau persoanele desemnate
ale operatorilor de transport precum şi de către Autoritatea
locală īmpreună cu Poliţia municipiului. Pot fi invitaţi īn
cadrul echipelor mixte de control şi reprezentanţi ai operatorilor de
transport.
Controlul tehnic al autovehiculelor se
face prin organismele abilitate de lege. Avizarea autovehiculelor pentru
transportul public municipal se face de către o comisi mixtă
Autoritate locală Poliţia Circulaţie, ulterior
autorizării pentru circulaţia pe drumurile publice. Comisia
mixtă va verifica respectarea condiţiilor tehnice impuse de caietul
de sarcini.
Controlul financiar se exercită pe plan
intern de către operatorii de transport, cāt şi de către organismele de control stabilite
prin lege.
1.7.
Politici tarifare: Tarifele de
călătorie maximale se stabilesc de comun acord īntre
autorităţile locale şi operatorii de transport, pe baza
analizelor de cost al transportului.
Tariful de călătorie
se compune din tarif de bază şi compensaţii. Compensaţiile
se acordă de către
autorităţile competente
potrivit legii, pentru categoriile de persoane care beneficiază de
protecţia socială.
Compensaţiile
permit practicarea unui tarif redus pentru categoriile de persoane protejate.
Gradul de reducere a tarifului de bază precum şi cuantumul
compensaţiilor se stabilesc de comun acord īntre autorităţile
competente şi operatorii de transport, pe baza datelor statistice
privind mişcarea călătorilor īn transportul public municipal.
CAP. II: CONDIŢII TEHNICE , DE EXECUŢIE ŞI FINANCIARE
2.1
Dotarea autovehiculelor:
Autovehiculele care efectuează serviciul public
de transport trebuie să
aibă:
a.
Carte de identitate şi certificat de īnmatriculare valabile, conform legii.
b.
Inspecţia tehnică periodică pentru transport de persoane, efectuată īn unităţi autorizate
conform legii, iar aceasta să fie consemnată īn documentele autovehiculului.
c.
Autobuzele care se īnscriu īn circulaţie
prima dată după 1
ianuarie 1999 să aibă dispozitive care să īmpiedice pornirea de pe loc cu uşile deschise .Spaţiul dintre uşi şi elasticitatea garniturilor trebuie să fie astfel
dimensionate īncīt să nu permită
accidentarea pasagerilor la
manevrarea uşilor.
Īn plus, uşile trebuie
să fie dotate cu dispozitiv de deschidere automată atunci cīnd īntre
ele a fost prins un corp
cu grosime mai mare de 80
mm.
d.
Numărul minim de locuri pe scaune,
conform documentelor autovehiculelor
: 9+1.
e.
Bare de susţinere şi asigurare a călătorilor, bare de sprijin
la urcarea coborārea din autovehicul.
f.
Sisteme de ventilaţie naturală sau artificială a salonului, geamuri mobile, trape īn plafon;
instalaţie de īncălzire
a salonului pe timp friguros; instalaţie de iluminare a salonului.
g.
Inscripţionări: plăci de traseu iluminate, amplasate īn faţă, lateral, dreapta şi spatele autovehiculului.
Conţinutul plăcilor de traseu :denumirea operatorului de
transport, numărul liniei,
staţiile capăt
de linie şi două staţii principale de pe traseul respectiv.
Īnălţimea minimă a corpului de literă: 150 mm
pt. numărul liniei 50 mm pt. traseu
şi denumirea operatorului de transport
Grosimea minimă a corpului de literă: 20 mm
pt. numărul liniei 10
mm pt. traseu şi denumirea operatorului de
transport
Īn spatele autovehiculului se amplasează cel puţin o placă cu numărul liniei, īn condiţii grafice similare celorlalte plăci pe traseu.
Īn salonul autovehiculului, īn apropierea uşilor
de acces, se amplasează
schema traseului, incluzānd:
toate staţiile liniei; numărul liniei respective; sigla şi denumirea operatorului; programul de funcţionare.
Īn zona postului de pilotaj se amplasează la loc vizibil un
ecuson de dimensiuni 50 x 100 mm, pe care
se īnscrie sigla şi denumirea operatorului de transport; numele,
prenumele şi fotografia conducătorului
auto şi pe uşile de acces se va inscripţiona sensul de deschidere al acestora.
Īn cazul transportului de copii sau elevi,
plăcile de traseu vor fi inscripţionate ²Atenţie! Transport elevi / copii².
h.
Toate autovehiculele de tip Maxi-taxi vor
avea inscripţionate, prin autocolante (30 x 27 cm) lipite pe uşile
laterale, denumirea operatorului de transport şi
numărul de īnregistrare
īn Registrul operatorilor de transport public de persoane,
ţinut de Serviciul tehnico-edilitar şi rutier.
2.2
Siguranţa transporturilor:
a.
Autovehiculele nu se vor īncărca peste
capacitatea nominală de pasageri, īnscrisă īn documentele
autovehiculului.
b.
Autovehiculele vor fi prevăzute obligatoriu cu:
Ų
Mijloace P.S.I.
Ų
Geamuri de ieşire īn caz de urgenţă
Ų
Ciocane de spart geamul īn
caz de urgenţă
Ų
Lanţuri antiderapante pentru roţile motoare şi unelte pentru dezăpezire pe timp de iarnă.
c.
Nu se admit la transport, īn autovehiculele
destinate transportului public de persoane: materiale inflamabile,
caustice, greu mirositoare, butelii de gaz, butoaie de carbid, tuburi de
oxigen, bioxid de carbon sau acetilenă, materiale explozibile, filme
cinematografice neambalate īn cutii metalice,
materiale cu muchii tăioase sau interzise la transport conform legii,
materiale sau obiecte care pot produce stricăciuni sau murdărirea
autovehiculelor sau a īmbrăcăminţii
călătorilor , cīini fără
botniţă şi lesă.
d.
Barele de susţinere şi asigurare precum şi banchetele şi spătarele acestora să fie bine fixate īn caroserie; să
reziste la solicitările
din exploatare şi īn caz de accident.
e.
Se interzice deplasarea autovehiculelor cu uşile deschise sau cu pasageri aflaţi pe scări.
f.
Se interzice, conform legii, admiterea plecării īn cursă a autovehiculelor cu defecţiuni la sistemele de direcţie sau de frīnare precum şi la sistemele de acţionare a uşilor şi de asigurare a calităţii transporturilor.
g.
Se interzice transportarea călătorilor
īn cabina conducătorului auto.
2.3
Calitatea transporturilor :
Operatorii de transport
trebuie să asigure:
a.
Curăţenia exterioară şi
interioară: geamuri laterale, salon, podele, scaune, bare de
susţinere şi asigurare. Este obligatoriu ca autovehiculul să fie
curat la intrarea īn traseu , la īnceputul programului. Controlul pe plan
intern se face de către operatorul de transport.
b.
Controlul prezenţei pe traseu se face prin
echipe sau persoane desemnate ale operatorilor de transport precum şi prin
echipe mixte Autoritate Locală, Poliţie, Gardieni Publici, Jandarmi
şi Operator de transport.
c.
Asigurarea funcţionării īn bune
condiţii a sistemului de ventilaţie, a instalaţiei de iluminat
interior şi a celei de īncălzire a salonului pe timp friguros.
d.
Atitudine civilizată şi orientată
către călător a conducătorului auto.
2.4
Desfăşurarea
transporturilor:
Operatorii de transport
trebuie să asigure:
a.
Respectarea condiţiilor privind programul de
circulaţie, frecvenţa, capacitatea de transport şi toate
condiţiile prevăzute īn caietul de sarcini şi īn contractul de
transport.
b.
Realizarea tuturor curselor, iar īn caz de
imobilizare a unui autovehicul aflat īn cursă, să ia măsuri de
īnlocuire imediată a acestuia.
c.
Oprirea īn toate staţiile prevăzute īn
grafic.
d.
Eliberarea staţiilor de autovehiculele defecte,
care necesită reparaţii de orice fel.
e.
Dispecerizarea unică a
tuturor liniilor deservite şi īntocmirea registrului de mişcare.
f.
Echiparea staţiilor cu indicator de
staţie, conform legii; cu tabel orar al curselor şi liniilor care
trec prin fiecare staţie şi cu un coş de gunoi pentru colectarea
biletelor uzate.
Stabilirea
staţiilor se face de către comisia
municipală de
circulaţie, la cererea beneficiarilor transportului sau a
operatorilor de transport.
Marcajul rutier al
staţiilor se face de către operatorii de transport.
g.
Transferul călătorilor numai īn
staţiile amenajate
h.
Īncărcarea autovehiculului cu pasageri numai īn
limitele īnscrise īn documentele autovehiculului.
i.
Fiecare operator de transport va institui o
ţinută decentă pentru conducătorii auto, obligatorie īn
timpul serviciului.
j.
Biletul pentru microbuze MAXI-TAXI se va compune din două părţi: cupon şi bilet , cuponul va fi reţinut de către şofer. Biletul se păstrează de
către călător
pentru control.Toate evidenţele vānzărilor
de bilete se vor face de către fiecare colaborator īn parte.
k.
Pentru operatorii de transport autorizaţi
să efectueze transporturi de persoane prin curse regulate, īntre Tārgu Mureş şi localităţile īnvecinate, accesul īn municipiu se va face pīna la limita stabilită de către autoritatea locală a municipiului
2.5
Conducătorii
auto:
Trebuie să īndeplinească următoarele condiţii:
a. Vīrsta minimă - 22
ani .
b. Să fie apt
medical , conform legii.
c. Să posede
permis de conducere potrivit categoriei de autovehicul pe care īl conduce.
d. Să nu fi avut
permisul de conducere anulat sau dreptul de a conduce suspendat pentru consum
de băuturi alcoolice īn ultimi 3 ani.
e. Să nu fi fost
condamnat prin hotărīre judecătorească
definitivă pentru una dintre infracţiunile prevăzute la art. 22
alin 4 din Decretul privind circulaţia pe drumurile publice.
f. Să aibă
ţinută corespunzătoare īn timpul serviciului, să aibă
comportare civilizată faţă de călători.
2.6
Condiţii
financiare şi de administrare:
a. Tipărirea, distribuirea,
evidenţa biletelor şi abonamentelor precum şi decontările
cu membri asociaţiilor de operatori sīnt de
competenţa operatorilor de transport.
b. Operatorii īntreţin relaţiile
cu distribuitorii de bilete şi abonamente. Toate litigiile apărute
īntre aceştia vor fi soluţionate fără implicarea
Autorităţii locale.
c. Compensaţiile se acordă de
către autorităţile competente potrivit legii. Īn cazul
acordării compensaţiilor de către Autoritatea locală,
aceste compensaţii pot fi sub forma donaţiilor de mijloace de
transport sau aport de capital, īn condiţii convenite de părţi.
Condiţiile de acordare a
compensaţiilor de către Autoritatea locală: numărul
călătorilor transportaţi de fiecare operator, reflectat īn
vānzări de bilete şi abonamente.
CAPITOLUL III TENDINŢE ŞI PERSPECTIVE
Direcţia
principală de dezvoltare a serviciului de transport public municipal este
creşterea calităţii serviciului, prin:
Ų
Creşterea gradului de acoperire a reţelei
Ų
Creşterea calităţii autovehiculelor
Ų
Creşterea confortului călătorilor
Ų
Reducerea duratei călătoriei
Alte obiective de
perspectivă sīnt :
1. Reducerea
poluării prin dotarea operatorilor cu autovehicule cu motoare performante,
puţin poluante; montarea de dispozitive care īmbunătăţesc
randamentele motoarelor sau care reduc emisia de gaze poluante.
2. Īnfiinţarea
unui sistem de dispecerare comună pentru toţi operatorii de
transport pentru o monitorizare eficientă a desfăşurării acestui
tip de transport īn cadru traficului auto municipal.
3. Realizarea unui
sistem de comunicaţii īntre dispecerat şi autovehiculele aflate pe
trasee.
4. Colaborarea cu
mijloacele media locale pentru anunţuri legate de desfăşurarea
traficului auto īn general şi a transportului public, īn special.
CAPITOLUL IV.AUTORIZAŢIILE DE TRANSPORT
4.1
Eliberarea
autorizaţiilor
a. Autorizaţia de
transport este documentul īn baza căruia operatorul de transport, semnatar
al contractului de transport, obţine dreptul de execuţie a
transportului public de persoane prin curse regulate pe unul sau mai multe
trasee nominalizate prin contract, īn condiţiile precizate īn caietul de
sarcini. Autorizaţia nu este transmisibilă.
b. Autorizaţia de
transport se eliberează de către Direcţia Tehnică şi
Administrarea Patrimoniului, Serviciul tehnico-edilitar şi rutier al
primăriei Tārgu Mureş şi se
vizează annual.
c. Procedura de
eliberare a autorizaţiei de transport necesită depunerea la Serviciul
tehnico-edilitar şi rutier a unui dosar cuprinzīnd
următoarele documente, īn copie:
·
Cererea operatorului de transport pentru
obţinerea autorizaţiei,
· Certificatul de īnmatriculare la camera de comerţ şi statutul, din care să rezulte ca obiect de activitate transportul de persoane;
· Cod fiscal;
· Contract de īnchiriere al autovehiculului vizat de Administraţia Financiară;
· Carte de identitate;
· Certificat de īnmatriculare autovehicul;
· Contract de colaborare cu operatorul de transport;
· Licenţa de transport şi de execuţie eliberată de Autoritatea Rutieră Romānă;
·
Lista autovehiculelor deţinute, avizate
pentru circulaţia pe drumurile publice, conform legii. Īn listă
se vor trece : numele deţinătorului, numele propietarului,
marca autovehicului, numărul de īnmatriculare,
anul fabricaţiei, numele şoferilor.
·
Chitanţa de achitare a taxei de eliberare a
autorizaţiei de transport.
d. Pentru eliberarea autorizaţiilor de
transport se percepe o taxă anuală, īn funcţie de numărul
de autovehicule deţinute, lungimea traseului şi de tipul
autovehiculului, astfel :
·
Pentru microbuze 500.000 1.000.000 lei
·
Pentru autobuze 500.000 1.000.000 lei
4.2
Renunţarea la
autorizaţia de transport
Renunţarea la
autorizaţia de transport din iniţiativa operatorului de transport se
poate face īn următoarele situaţii:
·
Īncetarea activităţii operatorului de
transport
·
Lipsa bazei materiale pentru executarea
transportului
4.3
Retragerea
autorizaţiei de transport
a. Se face de către organul
emitent, pe baza probelor furnizate de echipele de control desemnate mai sus,
īn condiţiile:
·
Nedeclarării īn termen de 30 de
zile a modificărilor listei autovehiculelor deţinute
·
Nerespectării condiţiilor
prevăzute īn caietul de sarcini
·
Repetării īn decurs de 6 luni a abaterilor
prevăzute la pct.
·
Reclamaţii īntemeiate şi repetate ale
călătorilor, privind calitatea prestării serviciului de
către operator.
b. Autorizaţia de
transport retrasă se poate reacorda la cererea
operatorului de transport o singură dată după trecerea unui
termen de 1-3 luni de la retragerea acesteia. A doua retragere va duce la
anularea autorizaţiei.
c. Pierderea,
distrugerea sau furtul autorizaţiei de transport se declară īn termen
de 3 zile, la sediul emitentului.
CAPITOLUL V.SANCŢIUNI
4.1
Contravenţiile se constată şi se
aplică de către:
·
echipele de control ale Autorităţii locale
·
ofiţerii şi subofiţerii de
poliţie
·
gardienii publici şi jandarmii
·
echipele mixte de control.
5.2 Constituie contravenţie şi se
sancţionează după cum urmează:
a. Efectuarea de transporturi fără autorizaţia
de transport , cu amendă de la 2.000.000
3.000.000 lei.
b. Nerespectarea
prevederilor autorizaţiei, neīndeplinirea
obligaţiilor caietului de sarcini , cu retragerea autorizaţiei de
transport pe o perioadă de 1 3 luni, sancţiune ce se aplică
deţinătorului autovehiculului şi cu amendă de la 1.500.000
3.000.000 lei, sancţiune ce se aplică operatorului de transport,
parte contractantă.
c. Efectuarea de către conducătorul auto a transporturilor
publice de persoane fără legitimaţie
de călătorie sau
cu legitimaţii nevalabile,
cu amendă de la 800.000 la 1.200.000 lei.
d.
Īncărcarea autovehiculului cu pasageri peste limita īnscrisă
īn documentele acestuia cu amendă de la
800.000 la 1.400.000 lei.
e.
Staţionarea autovehiculelor care efectuează
transport public de persoane īn
alte locuri decāt cele autorizate
īn acest scop, cu amendă de la
600.000 la 800.000 lei.
DIRECTOR, ŞEF SERVICIU,
Ing. Gliga Dan ing. Bach Lorand
ĪNTOCMIT,
Ing. Varo Florin