Din 25 iulie 2002
privind aprobarea Studiului de oportunitate, a Caietului
de sarcini, a Comisiei de licitaţie şi a Comisiei de soluţionare
a contestaţiilor pentru
concesionarea prin licitaţie publică a Corpurilor B şi a
Corpurilor C, D şi E situate în incinta Complexului Cetate Medievală
Consiliul
Local Municipal Tîrgu-Mureş, întrunit în şedinţa ordinară
de lucru,
Vazând Expunerea de motive nr.
644 din 24.05.2002, a Direcţiei Economice privind aprobarea Studiului de
oportunitate, a Caietului de sarcini şi a Comisiei de analiză şi
evaluare a ofertelor pentru concesionarea prin licitaţie publică a Corpurilor B
şi corpurilor C, D şi E situate în incinta Complexului
Cetate Medievală
Având în vedere prevederile art. 8 şi ale art. 16 alin. 3 din
Legea nr.219/1998 privind regimul
concesiunilor ,ale art. 13 alin. 1 şi art. 6 alin. 2 din H.G.R. nr.
216/1999 pentru aplicarea Normelor metodologice–cadru de aplicare a Legii nr.
219/1998 precum şi ale H.C.L. nr 58/25.04.2002
În baza prevederilor art.46,
alin. 1, şi ale art. 125 alin 1 din Legea nr. 215/2001 a
administraţiei publice locale:
Hotărăşte:
Art.1 Se aprobă concesionarea prin licitaţie publică a corpurilor C, D şi E în bloc, din vechea clădire a Manutanţei din cadrul Complexului Cetate Medievală, cu respectarea funcţiunilor propuse prin Studiul de Fezabilitate aprobat prin H.C.L. nr. 184/30.08.2001, în scopul reamenajării şi conservării acestuia, urmând ca art. 4 aliniatul ultim din H.C.L. 71 din 1999 să se modifice în mod corespunzător.
Art.2 Se aprobă Studiul de oportunitate, Caietul de
sarcini şi proiectul Contractului de concesiune, întocmite în vederea organizării
licitaţiei publice pentru concesionarea Corpurilor B şi a Corpurilor C, D şi E
situate în incinta Complexului Cetate Medievală.
Art.3. Se aprobă comisia de licitaţie, în
următoarea componenţă:
1.Dorin Florea -primar - preşedinte
2.Csegzi Sándor - viceprimar - membru
3.Maria Grama - Şef birou Concesiuni - secretar
4.Angela Kovacs -
Arhitect Şef - membru
5. Rodica Fărcăşan- Şef serviciu investiţii - membru
6.
Reprezentant D.G.F.P.C.F.S. – membru
7. Bâta
Claudiu –consilier juridic - membru
8. Törzsök Sándor -consilier municipal - membru
9. Király Stefan -consilier municipal- membru
10.
Moldovan Nicolae - consilier
municipal-membru
11. Vlas
Florin -consilier municipal-membru
Membri înlocuitori cu drepturi depline:
1. Fodor Imre – viceprimar
2. Baba Violeta – inspector
3. Barbu Constantin – consilier juridic
4. Dragoş Vlas – Şef S.A.P.P.
5. Sărdan Anca – Şef Serviciu
Urbanism
6. Dávid Csaba - consilier municipal
7. Pop Mircea - consilier municipal
Art.4. Se aprobă comisia de soluţionare a contestaţiilor, în
următoarea componenţă:
1.Cioban
Maria - secretarul Consiliului Local
Municipal
2. Puni
Gabriela – director – Direcţia juridică
3.
Gliga Dan – director-Direcţia Tehnică
4. Shánta Tibor -consilier municipal
5. Poruţiu Mihail -consilier municipal
Art.5. Cu
aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează dl. Primar Dorin Florea şi Direcţia Economică prin Biroul de
concesionări, închirieri, vânzări şi respectarea disciplinei
contractuale.
PREŞEDINTE
DE ŞEDINŢĂ
Ing. Dávid Csaba
CONTRASEMNEAZĂ
SECRETARUL
CONSILIULUI LOCAL MUREŞ,
Maria Cioban
JUDEŢUL MUREŞ PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TÂRGU
MUREŞ DIRECŢIA ECONOMICĂ BIROUL CONCESIONĂRI,
ÎNCHIRIERI ŞI RESPECTAREA DISCIPLINEI CONTRACTUALE
ROMÂNIA
ANEXĂ LA HOTĂRÂREA nr. 124/25.07.2002
pentru
concesionarea în vederea reamenajării, conservării şi
revitalizării turistice şi economice a
Corpurilor B ( anexa grajd a fostei unităţi militare habsburgice
) şi a corpurilor C, D şi
E ( anexa a fostei unităţi
militare habsburgice denumită Manutanţă) din cadrul Complexului Cetate Medievală.
1. OBIECTIVUL CONCESIUNII
1.1. Concesionarea pe o perioadă de 49 ani
a corpului B (anexa grajd a fostei unităţi militare habsburgice )
şi a corpurilor C, D şi E în bloc ( anexa a fostei unităţi
militare habsburgice denumită Manutanţă), în vederea
remenajării, conservării şi revitalizării turistice şi
economice a ansamblului Cetate Medievală.
1.2. Clădirile menţionate se află
în incinta Complexului Cetate Medievală , aparţinând domeniului
public al municipiului Tg. Mureş, corpul B având actualmente
funcţiunea de depozit iar corpurile C, D şi E sunt folosite ca
spaţiu administrator, atelier pentru artişti plastici şi
depozite în mare parte nefolosite. Funcţiunile propuse conform Studiului
de Fezabilitate aprobat prin H.C.L. nr. 184 din 30.08.2001 sunt:
Ř de complex de studiu al limbilor străine pentru corpul B ceea
ce presupune realizarea la parterul clădirii de săli de curs (
spaţii extensibile) , birouri şi anexe aferente. Podul va fi amenajat
cu camere de cazare ( maxim 28 de persoane) în suprafeţe de 12 mp şi
16 mp ( 2 şi respectiv 4 persoane) spaţii pentru lectură, hol
odihnă, discuţii, TV ( pentru oaspeţii centrului-profesori,
studenţi, invitaţi)
Ř funcţiune turistică şi comercială pentru turism, pentru
corpul C ceea ce necesită amenajarea zonei fostei brutării, la
nord, ca plăcintărie cu
preparate de patiserie şi panificaţie tradiţionale
transilvănene iar capătul de sud al clădirii se va amenaja cu spaţii
pentru artele meşteşugăreşti tradiţionale ateliere
–expoziţie.În corpul sudic se vor amenaja spaţii de
expunere şi demonstraţii de arte şi meşteşuguri
tradiţionale: olărit, sculptură din lemn, cojocărie,
brodărie împletituri.Expunerea se va face atât la parter cât şi în spaţiul
mansardat al podului.
Ř de centru intercultural european pentru corpul D, care va cuprinde o
bibliotecă de specialitate cu spaţii de expunere şi sala de
lectură. De asemenea centrul va cuprinde o mediatecă cu mijloace
moderne de stocare a memoriei culturale, birouri de informaţii asupra
programelor culturale, educaţionale, sociale, de tineret promovate de
comunitatea europeană în parteneriat cu comunitatea civilă din
România. Mansarda va fi amenajată cu spaţii de cazare pentru cei
implicaţi în programele centrului.
Ř corpul E - găzduire a evenimentelor cultural-artistice
prin crearea unei alternative la galeriile de artă din Palatul Culturii
şi prin funcţionarea atelierelor artiştilor în regim deschis
vizitatorilor. Parterul va găzdui o galerie de expoziţii de artă
şi etajul o bibliotecă universitară.
1.3. Investiţia ce se va realiza, va avea ca
obiect conservarea şi reamenajarea clădirilor care fac obiectul
concesiunii potrivit descrierilor din Studiul de Fezabilitate aprobat şi
potrivit menţiunilor din prezentul Caiet de Sarcini, în scopul revitalizării
turistice şi economice a întregului complex .
1.4. Condiţii de
eligibilitate : Ponderea punctelor va fi de 80% valoarea investiţiilor
şi 20% valoarea redevenţei contractului.
2.
DURATA CONCESIUNII
2.1. Clădirile care fac obiectul concesiunii se
concesionează pe o durată de 49 ani, în conformitate cu Legea
219/1998 privind regimul concesiunilor.
2.2. La încetarea concesiunii, părţile
de comun acord pot prelungi durata concesiuni pe o perioadă cel mult
egală cu jumătate din perioada iniţială.
3. ELEMENTE DE PREŢ
3.1
Preţul minim al concesiunii, respectiv preţul de pornire la
licitaţie este :
de
___________ lei /an reprezentând ______________euro.
Redevenţele
minime sunt determinate în conformitate cu prevederile legii şi
fişele de evaluare a obiectivelor.
3.2.
Redevenţa va fi indexată anual
cu rata medie a inflaţiei comunicată oficial, iar în situaţia în
care aceasta depăşeşte la sfârşitul anului cu 10%
redevenţa anuală pentru care se face indexarea, se va face corelarea
cu modificarea raportului de paritate leu/dolar
3.3. Redevenţa se va plăti în 4 (patru) rate trimestriale, în termen de 10 zile de la expirarea fiecărui trimestru.
Regularizările anuale, apărute ca urmare a indexării datorate devalorizării leului faţă de dolar, se vor achita o dată cu plata celei de a patra rate, dar nu mai târziu de 31 ianuarie a anului următor.
3.4 Întârzierile de plată ale ratelor, se vor penaliza, cu penalităţi zilnice de întârziere conform prevederilor legale în materie la data perceperii acestora, urmând ca dacă întârzierile depăşesc un an, să se procedeze la retragerea dreptului de concesiune.
3.5 În derularea concesiunii
concedentul acordă ca şi facilitate scutirea concesionarului de plata
redevenţei datorată până la realizarea investiţiei.
După expirarea acestei perioade, nivelul redevenţei va fi cel
calculat potrivit prevederilor punctului 3.2.
4. NATURA,
CUANTUMUL ŞI CARACTERISTICILE INVESTIŢIEI
4.1 Concesionarul va trebui să asigure o
folosire cât mai judicioasă a clădirilor asupra cărora se va realiza
investiţia cu respectarea prevederilor legale în vigoare de protejare a
mediului (Legea nr.137/1995)
4.3.Investiţiiile
pe care concesionarul este obligat să le realizeze şi termenele de
realizare a acestora:
Concesionarul va trebui să
execute următoarele lucrări:
Ř
La Corpul B , conform proiectului , se vor executa
lucrări de reabilitare a spaţiului existent în conformitate cu
funcţiunea propusă şi anume lucrări de reabilitare care
constau în lucrări de consolidare a structurii, dezafectarea zidurilor
exterioare de 15 cm grosime, desfaceri de pardoseli, realizarea de zidării noi exterioare între stâlpi,
executarea unui planşeu din lemn la nivelul tiranilor fermei ca suport
pentru funcţiunea din mansardă, lucrări de finisare interioare,
lucrări de compartimentare şi goluri instalaţii pentru
refuncţionalizarea clădirii, lucrări în lemn, lucrări
exterioare, lucrări speciale de tratare a materialului lemnos şi
lucrări noi de protejare a intrărilor etc.
Ř
La Corpul C, conform
proiectului, se vor executa lucrări de consolidare a structurii de
zidărie portante, desfaceri de ziduri de compartimentare ulterioară,
desfaceri de goluri inzidite sau cu improvizaţii de inchidere, desfaceri
de pardoseli fisurate din beton, desfaceri de tencuieli interioare,
lucrări de finisare, lucrări de compartimentare şi goluri
instalaţii pentru refuncţionalizarea clădirii, realizarea de
grupuri sanitare,sasuri, spaţii anexa, lucrări din lemn, lucrări
de instalaţii, lucrări de tinichigerie, lucrări exterioare,
lucrări speciale de tratare a materialului lemnos, lucrări de
amenajări exterioare( terasa acces, racorduri la accesele pietonale din
cărămodă sau plăci de piatră naturală),
lucrări de execuţie a unui planşeu nou din lemn la nivelul
toirantilor fermelor ca suport pentru pardoseala mansardei propuse în
înălţimea podului existent etc..
Ř
Corpul D, conform proiectului,
se vor executa următoarele categorii principale de lucrări pentru
refuncţionalizare: lucrări de consolidare a structurii de
rezistanţă, desfaceri de ziduri de compartimentare ulterior
realizate, desfaceri de goluri î nzidite noi şi de pardoseli parţiale
din beton,desfaceri de tencuieli interioare exterioare degradate,lucrări
de curăţire a spaţiului de umplutură lut şi
spărturi de cărămidă de pe planşeul etajului,
lucrări de finisare,lucrări de compartimentare şi goluri
instalaţii pentru refuncţionalizarea clădirii, lucrări în
lemn, lucrări de instalaţii, lucrări de tinichigerie,
lucrări exterioare, etc.
Ř
La Corpul E , conform
proiectului se vor executa lucrări principale de consolidare a structurii
de rezistenţă şi refuncţionalizare care constau în
desfaceri de goluri înzidite total sau parţial , desfaceri de pardoseli
beton la parter şi duşumea la etaj, desfaceri de tencuieli
interioare/exterioare degradate, lucrări de curăţire a stratului
de umplutură lut deteriorat de pe planşeul etajului precum şi
lucrări de finisare care constau în pardoseli permeabile la parter,
pardoseli calde din duşumea stejar la etaj, refacere pardoseală
cărămizi existent la podul amenajat mansardă, termoizolarea
mansardei şi tăvănuirea cu scânduri de stejar, lucrări în
lemn, lucrări de instalaţii, lucrări speciale de tratare a
materialului lemnos, lucrări noi de protejare a intrării,
lucrări de amenajări exterioare ( terasa acces, racordări la
accesele pietonale din cărămidă sau plăci piatră
naturală) etc.
4.4 Termenele previzibile de realizare a
investiţiilor sunt:
-
depunerea documentaţiei
necesare emiterii Autorizaţiei de construire – 45 zile de la data
semnării contractului de concesionare;
-
începerea execuţiei
amenajărilor – 60 zile de la data avizării şi
acceptării documentaţiei tehnico – economice şi a emiterii
Autorizaţiei de construire de către concedent.
-
finalizarea investiţiei
şi a lucrărilor în termen de 24 luni de la începerea
execuţiei amenajărilor .
5. CLAUZE FINANCIARE ŞI DE ASIGURĂRI
5.1 Concesionarii vor depune garanţie de
participare de în cuantum de 5.000 EURO.
Participanţilor necâştigători li se va restitui
garanţia de participare. Ofertantul câştigător va pierde
garanţia dacă nu se prezintă în interval de 30 zile de la
comunicarea rezultatului, pentru încheierea contractului de concesionare.
5.2 Pentru ofertanţii câştigători
garanţia de participare la licitaţie se va transforma în
garanţie de bună execuţie şi se va restitui după
expirarea termenului de realizare a investiţiei în măsura în care
concedentul nu a ridicat pretenţii asupra acesteia.
6. OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
OBLIGAŢIILE CONCESIONARULUI
6.1 Concesionarul are obligaţia să
semneze contractul de concesiune în termen de 30 zile calendaristice de la data
comunicării rezultatului licitaţiei.
6.2. Realizarea P.U.D. şi obţinerea
avizelor necesare în vederea solicitării Autorizaţiei de construire,
a Certificatului de urbanism şi a avizelor cerute.
6.3. Concesionarul este obligat să respecte
condiţiile impuse prin acordarea unor avize şi să respecte
limitele concesiunii sub sancţiunea rezilierii contractului de concesiune,
prin protejarea zonei concesionate.
6.4. Concesionarul este obligat să asigure în
regim prestabilit prin contractul de concesiune activităţile şi
serviciile publice care vor fi prestate prin exploatarea concesiunii.
6.5
Concesionarul are obligaţia să asigure exploatare eficace în
regim de continuitate şi permanenţă a bunului care face obiectul
concesiunii.
6.6
Concesionarulu îi este interzisa subconcesionarea bunului concesionat.
6.7 Concesionarul îi este interzisa închirierea
bunului concesionat fără acordul expres al concedentului.
6.8 Concesionarului îi este interzisă
vânzarea integrală sau parţială a bunului concesionat.
6.9 Concesionarul va
înregistra contractul de concesionare şi va face operările necesare
în C.F. - uri în termen de 30 zile calendaristice de la semnarea contractului,
cheltuielile pentru aceste operaţiuni fiind suportate de acesta.
6.10 Concesionarul se
obligă sub sancţinea pierderii garanţiei de bună
execuţie la finalizarea investiţiei în termen de 24 luni de la
data începerii execuţiei amenajărilor.
6.11 La încetarea
contractului de concesiune prin ajungere la termen concesionarul este obligat
să restituie concedentului în deplină proprietate bunurile de retur,
în mod gratuit şi libere de orice sarcini.
6.12 La încetarea
contractului de concesiune din alte cauze decât prin ajungere la termen, în
afara situaţiei de forţă majoră, concesionarul este obligat
să asigure continuarea prestării activităţii în
condiţiile stipulate în contract, până la preluarea acesteia de
către concedent.
6.13 Concesionarul are obligaţia de preluare a proiectelor, documentaţia şi toate actele referitoare la investiţia ce se va realiza şi se angajează la suportarea costurilor elaborării documentaţiilor de execuţie şi cele ale avizelor prevăzute de Lege.
6.14.
Concesionarul va suporta costul branşamentelor şi a racordurilor la
reţelele edilitare puse la dispoziţia sa în timp util de către
concedent.
OBLIGAŢIILE CONCEDENTULUI
6.15.Concedentul are obligaţia să
pună la dispoziţia concesionarului bunul concesionat liber de orice
sarcini.
6.16 Concedentul are obligaţia să
întocmească şi să semneze contractul de concesiune în termen de
30 zile de la data adjudecării.
6.17.Concedentul are obligaţia să
elibereze Autorizaţia de construire necesară realizării
investiţiei în termen maxim de 30 zile de la data depunerii actelor legale
necesare de către concesionar, ţinând cont de soluţiile tehnice
şi funcţionale care au fost prevăzute şi avizate, şi
de acordurile anterioare.
6.18. Concedentul are obligaţia să asigure concesionarului
liniştita posesie a bunului concesionat şi să nu-l tulbure pe
acesta în folosinţa lui potrivit scopului în care a fost concesionat.
6.19. Concedentul are obligaţia să
notifice de îndată concesionarului apariţia oricăror
împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor
concesionarului.
6.20.Concedentul are obligaţia de a pune la dispoziţia concedentului proiectele, studiile de fezabilitate , documentaţia şi toate actele referitoare la investiţia ce urmează a se realiza.
6.21. Concedentul va suporta execuţia şi va pune la dispoziţia concesionarului în timp util toate reţelele edilitare necesare.
7.
DREPTURILE PĂRŢILOR
DREPTURILE CONCESIONARULUI
7.1. Concesionarul are dreptul de a exploata în
mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa bunul care face obiectul
concesiunii.
7.2.
Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele
bunurilor care fac obiectul concesiunii potrivit naturii lor şi
obiectivelor stabilite de părţi prin contractul de concesiune.
DREPTURILE CONCEDENTULUI
7.3. Concedentul are dreptul
să inspecteze bunul concesionat, să verifice stadiul de realizare a
investiţiilor precum şi modul în care este satisfăcut interesul
public prin realizarea activităţii, verificând respectarea
obligaţiilor asumate de concesionar.
7.4.
Concedentul are dreptul să modifice în mod unilateral partea reglementară
a contractului de concesiune din motive excepţionale legate de realizarea
unui interes naţional sau local.
7.5.Concedentul
are dreptul să rezilieze în mod unilateral contractul de concesiune pentru
nerespectarea de către concesionar a clauzelor contractuale.
8. ÎNCETAREA CONCESIUNII
8.1 Concesiunea încetează în următoarele
situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract, dacă părţile
nu convin în scris, prelungirea acestuia în condiţiile legii.
b) în cazul în care
interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea
unilaterală de către concedent, cu plata unei despăgubiri juste
şi prealabile în sarcina concedentului.
c) în cazul
nerespectării obligaţiilor contractuale de către concesionar,
prin reziliere, cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului .
d) în cazul
imposibilităţii obiective a concesionarului de a exploata
investiţia, prin renunţare, fără plata unei
despăgubiri. Concesionarul va trebui să-l notifice pe concedent în
termen de maxim 30 zile de imposibilitatea exploatării.
8.1.1.La termenul de
încetare a concesiunii, concesionarul are obligaţia de a preda bunul ce a
făcut obiectul concesiunii şi cele ce au rezultat în urma
eventualelor investiţii făcute de el, gratuit şi libere de orice
sarcini, în conformitate cu prevederile contractului de concesionare.
8.1.2. Concesionarul va
prezenta din partea Administraţiei Financiare în raza căreia se
află bunul unde şi-a desfăşurat activitatea, dovada
eliberării de orice sarcină a bunului concesionat, după care
între concendent şi concesionar se va întocmi un proces verbal de predare
- primire a bunului cât şi a eventualelor bunuri dobândite pe
perioada concesiunii şi destinate
concesiunii.
8.2 . Încetarea
concesiunii prin răscumpărare:
8.2.1 În cazul în care
interesul naţional sau local o impune, prin răscumpărarea
concesiunii, care se poate face numai prin act administrativ al organului care
a aprobat concesionarea, la propunerea concedentului, în cazul acesta se va
întocmi o documentaţie tehnico-economică în care se va stabili preţul
răscumpărării. In această situaţie de încetare a
concesiuni nu se percep daune.
8.2.2 Pentru cazurile de
interes public, concesiunea poate fi răscumpărată, concendentul
asigurând despăgubirea corespunzătoare valorii investiţiei, care
trebuie să fie promtă, adecvată şi eficace. Cazul de
interes public se probează prin acte autentice emise de autoritatea
municipală sau prin Hotărâri ale Guvernului.
8.2.3 Dacă părţile nu se
înţeleg asupra preţului răscumpărării, urmează
să se adreseze instanţelor de judecată, convenite conform
contractului.
8.3.Încetarea
concesiunii prin retragere.
8.3.1 Concesiunea se
retrage şi contractul se reziliază în situaţia în care
concesionarul nu respectă obligaţiile asumate prin contract,
constatarea făcându-se de organele de control autorizate.
8.3.2 Concesiunea se
retrage şi în cazul în care concesionarul nu a început execuţia
lucrărilor la obiectivul de investiţii în termenii stabiliţi
prin pct. 1.6 din prezentul caiet de sarcini si din contractul de concesiune.
8.3.3 Concedentul va
putea rezilia contractul numai după notificarea intenţiei sale
concesionarului, cu precizarea cauzelor care au determinat rezilierea.
Rezilierea va opera de
plin drept, la expirarea unei perioade de 30 de zile de la notificare, dacă concesionarul nu
îşi îndeplineşte obligaţiile în acest interval.
8.4. Încetarea
concesiunii prin renunţare
8.4.1. Concesionarul poate
renunţa la concesiune în cazul în care cauze obiective justificate, fac
imposibilă realizarea investiţiei sau exploatării ei după
punerea în funcţiune, după verificarea celor semnalate de concesionar
de către o comisie formată din reprezentanţii concendentului,
care împreună cu reprezentanţii concesionarului vor hotărî
asupra continuării sau încetării contractului.
8.4.2. Forţa
majoră exonerează părţile de răspunderi în ceea ce
priveşte îndeplinirea totală sau parţială a
obligaţiilor ce le revin, cu menţiunea că prin forţa
majoră se înţelege orice eveniment independent de voinţa
părţilor, imprevizibil şi inevitabil, care împiedică
părţile să-şi execute integral sau parţial
obligaţiile.
8.4.3. Apariţia
şi încetarea cazului de forţa majoră se va comunica celeilalte
părţi în termen de 5 zile în scris.
8.4.4.
In caz de forţa majoră, comunicarea şi constatarea în
condiţiile de mai sus, executarea obligaţiilor părţilor se
decalează în consecinţă, cu perioada corespunzătoare
acesteia, cu menţiunea că nici una din părţi nu va pretinde
penalităţi sau despăgubiri pentru întârzieri în executarea
contractului. Partea care nu a îndeplinit obligaţia comunicării, va
suporta irevocabil consecinţele cazului de forţă majora cât
şi îndeplinirea tuturor celorlalte obligaţii.
8.4.5. In
condiţiile în care forţa majoră conduce la o decalare a
obligaţiilor părţilor mai mare de 6 luni; părţile se
vor reuni pentru a hotărî asupra exercitării în viitor a clauzei
incluse în contract. In cazul
imposibilităţii de exploatare a bunului concesionat,
situaţia verificată şi constatată de comisia legal
constituită, părţile vor conveni asupra continuării sau
încetării concesionării.
8.4.6. La încetare, din orice cauză, a
contractului de concesiune, bunurile care au fost utilizate de către
concesionar în derularea concesiunii vor fi repartizate după cum
urmează:
a) Bunuri de retur: vor reveni de plin drept, gratuit şi libere de orice
sarcini concedentului, în conformitate cu art. 29, pct. (2), lit.a) din Legea
nr.219/1998 privind regimul concesiunilor;
b) Bunuri de preluare: pot
reveni concedentului, în masura în care acesta îşi manifestă
intenţia de a le prelua, în schimbul plăţii unei
compensaţii egale cu valoarea contabilă actualizată a acestora,
în conformitate cu art. 29, pct. (2), lit.b) din Legea nr.219/1998 privind
regimul concesiunilor;
c) Bunuri proprii: rămân
în proprietatea concesionarului, concedentul neavând nici un drept asupra lor,
în conformitate cu art. 29, pct. (2), lit.c) din Legea nr.219/1998 privind
regimul concesiunilor.
9. CONTROL
9.1. In conformitate cu prevederile art. 36 din
Legea nr. 219/1998, direcţiile generale ale finanţelor publice
şi controlul financiar de stat au drept de control asupra concesiunilor de
interes local.
10. LITIGII
Litigiile de orice fel
apărute între părţile contractante în cursul derulării
contractului de concesiune se vor rezolva pe cale amiabilă. In cazul în
care soluţionarea pe cale amiabilă nu este posibilă, litigiul va
fi supus soluţionării organelor competente de la sediul concedentului
conform legislaţiei în vigoare.
11. ASPECTE ŞI CONDIŢII LEGATE DE
PARTICIPAREA LA LICITAŢIE
11.1. Redevenţa
minimă (preţul de pornire a licitaţiei) şi modul de calcul
al acesteia:
Pentru calculul
nivelului minim al redevenţei s-a utilizat evaluarea amplasamentului
conform legislaţiei în vigoare.
Valoarea minimă a redevenţei anuale (preţul
de pornire a licitaţiei) este de ____________ lei/ an, stabilită
prin _____________
11.2. Forma
juridică de organizare a concesionarului: pot participa la licitaţia
concesionării persoane juridice române sau străine, în conformitate
cu Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, care pot dovedi că
desfăşoară activităţi similare conforme cu profilurile
de activitate propuse.
11.3. Cuantumul
garanţiilor care urmează a fi depuse de către concesionar, în
conformitate cu art.34 din Legea nr. 219/1998:
Concesionarul
are obligaţia ca în termen de 90 zile de la semnarea contractului de
concesiune, să depună cu titlu de garanţie o suma fixă,
reprezentând 10% din redevenţa anuală de plată către
concedent, stabilită prin licitaţie şi datorată pentru
primul an de concesionare. Dacă este necesar, din această sumă
vor fi prevalate penalităţile şi sumele datorate concedentului
de către concesionar, în baza contractului de concesiune.Actualizarea
acesteia se va face anual prin indexarea
cu rata medie a inflaţiei comunicată oficial, iar în situaţia în
care aceasta depăşeşte la sfârşitul anului cu 10%
garanţia anuală pentru care se face indexarea, se va face corelarea
cu modificarea raportului de paritate leu/dolar.
Concesionarul
poate constitui drept garanţii şi titluri de credite, asupra
cărora se va institui gaj în favoarea concedentului.
11.4. Costul Caietului
de sarcini este de 1.000.000 lei. Ofertantul va trebui să facă
dovada achitării contravalorii Caietului de sarcini (prin chitanţa
eliberată de casieria Primăriei municipiului Tg.Mureş) şi a
depunerii garanţiei de participare la licitaţie.
11.5. Ofertantul va
trebui să facă dovada că nu are datorii faţă de
Bugetul de Stat, faţă de bugetul Asigurărilor Sociale de Stat
precum şi faţă de Bugetul Local al municipiului Tg. Mureş.
12. DISPOZITII FINALE
12.1. Obţinerea tuturor
avizelor tehnice definitive pentru realizarea şi funcţionarea
investiţiei, privesc pe concesionar.
12.2. Toate
lucrările privind devieri de reţele şi/sau racordarea la reţelele tehnico-edilitare
existente şi obţinerea acordului de la deţinătorii acestora
privesc pe concesionar.
12.3. Concesionarul este obligat să asigure pe
perioada concesionării regularizarea şi continuitatea
activităţii în scopul căreia a fost concesionat terenul.
12.4. Concedentul are dreptul ca prin
împuterniciţii săi să urmărească mersul
lucrărilor de construcţii în vederea asigurării
calităţii şi stabilităţii construcţiei şi
încadrarea în termenul de punere în funcţiune stabilit prin actul de concesiune.
12.5. În
timpul executării lucrărilor pentru realizarea investiţiei
concesionarul va lua toate măsurile necesare pentru asigurarea
activităţilor din cadrul Complexului Cetate Medievală.
12.6. Investiţiile realizate in vederea
rebilitării clădirilor concesionate sunt bunuri de retur, urmând ca
la încetarea contractului de concesiune
acestea să revină de plin drept, gratuit şi libere de orice
sarcini concedentului care va hotărâ cu privire la modul de administrare
al acestora.
ORGANIZATOR:
încheiat în Tîrgu-Mureş, la data de ___________
I.
Părţile contractante
Consiliul municipal Tîrgu-Mureş,
cu sediul în P-ţa Victoriei nr.3, reprezentat prin dr. Dorin Florea,
primar şi Gal Imola, director economic, având calitatea de concedent, pe de o parte şi ____________________________ cu sediul în ________________________
__________________, având calitatea de concesionar, pe de altă parte.
În
conformitate cu H.C.L. ______ din _________,
privind concesionarea _____________________________________, s-a încheiat prezentul contract de
concesiune.
II. Obiectul
contractului
Art.1.-Obiectul prezentului contract este concesionarea
unui teren situat în Tîrgu-Mureş, str. Strâmbă nr. 56, în
suprafaţă de 17,2 mp, din cel cuprins în CF 2188 nr.top 1310 aşa
cum rezultă din planul de situaţie anexat, în vederea extinderii
sălii de sport.
Art.2.- Terenul precizat la art.1. se predă de
către concedent către concesionar, pe baza unui proces verbal de
predare-primire, în vederea realizării obiectivului de investiţii
prevăzut în planurile urbanistice - după emiterea autorizaţiei
de construire şi în condiţiile cuprinse în documentaţia
tehnică autorizată. Durata de execuţie a obiectivului se prevede
prin autorizaţia de construire a proiectului, putând fi prelungită
conform prevederilor legale în vigoare.
III. Termenul
contractului
Art.3.-
Contractul de concesiune se încheie pe o durată de 49 de ani, concesioanarea producând efecte în fapt
începând de la data semnării prezentului
contract de concesionare.
IV. Preţul concesiunii
Art.4.- Preţul
concesiunii este de 49.568,66 lei/mp/an, stabilit prin evaluarea
amplasamentului conform prevederilor legale în materie şi corelarea
valorii cu modificarea raportului de paritate leu/dolar SUA , după cum rezultă din “fişa de
calcul” anexată, rezultând valoarea
redevenţei anuale de 852.581 lei.
Art 5.- Preţul concesiunii va fi indexat anual cu
rata medie a inflaţiei comunicată oficial, iar în situaţia în
care aceasta depăşeşte la sfârşitul anului cu 10%
redevenţa anuală pentru care se face indexarea, se va face corelarea
cu modificarea raportului de paritate leu/dolar. Redevenţa anuală se
va plăti pe toată durata concesiunii. Recalcularea anuală a preţului concesiunii, se va face prin
grija concesionarului.
V. Modalităţi de
plată
Art.6. Sumele prevăzute la art.5. se vor plăti prin ordin de
plată în contul concedentului, cont nr. 21.22.02.07.-4322823, de la
Trezoreria Tîrgu-Mureş, sau direct la casieria Primăriei municipiului
Tîrgu-Mureş.
Art.7 Redevenţa se plăteşte în 4 (patru)
rate trimestriale, în termen de 10 zile de la expirarea fiecărui
trimestru.
Regularizările anuale, apărute ca urmare a
indexării datorate devalorizării leului faţă de dolar, se
vor achita o dată cu plata celei de a patra rate, dar nu mai târziu de 31
ianuarie a anului următor.
Art.8. Întârzierile de plată ale ratelor, se vor
penaliza, cu penalităţi zilnice de întârziere conform prevederilor
legale în materie la data perceperii acestora, urmând ca dacă întârzierile
depăşesc un an, să se procedeze la retragerea dreptului de
concesiune.
Nota:
Regularizarea anuală are valoarea calculată astfel: V.reg.=Ra*(Kiv-1), unde: Ra este redevenţa anuală
şi Kiv este coeficientul
rezultat din raportul valorii dolarului SUA la 31 decembrie şi la 1
ianuarie a anului de referinţă.
În anul
următor, valoarea redevenţei anuale este calculată, însumând
valoarea aferentă anului precedent cu valoarea regularizării,
calculul fiind făcut prin grija concesionarului.
VI. Încetarea concesiunii
Art.9. Încetarea concesiunii
prin răscumpărare
9.1. Pentru cazurile de
interes public prevăzute de lege, concesiunea poate fi
răscumpărată, concedentul asigurând despăgubirea
corespunzătoare valorii reactualizate a investiţiei, care trebuie
să fie promptă, adecvată şi efectivă.
9.2.
Dacă părţile nu se înţeleg asupra
răscumpărării, partea care se consideră
îndreptăţită se va putea adresa organelor competente conform
legii.
Art.10.- Încetarea contractului prin retragere
10.1. Concesiunea se retrage şi contractul se
reziliază în situaţia în care concesionarul nu respectă
obligaţiile esenţiale, asumate prin contract, din culpa sa.
10.2. Concedentul va putea rezilia contractul numai
după notificarea intenţiei sale concesionarului, cu precizarea
cauzelor care au determinat-o. Rezilierea va opera de drept la expirarea unei
perioade de 10 de zile de la notificare, dacă concesionarul nu-şi
îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract , din culpa sa, în
acest interval.
Art.11.- Încetarea concesiunii
prin renunţare
11.1.
Concesionarul poate renunţa la concesiune până la expirarea acesteia,
în cazul în care din cauze obiective, justificate, fac imposibilă
realizarea investiţiei sau exploatării ei după punerea în
funcţiune, după verificarea celor semnalate de concesionar, de
către o comisie formată din reprezentanţii concedentului şi
care împreună cu reprezentanţii concesionarului vor hotărâ
asupra continuării sau încetării concesiunii.
11.
2. Forţa majoră exonerează părţile de răspundere
în ceea ce priveşte îndeplinirea totală sau parţială a
obligaţiilor ce le revin, cu menţiunea că prin forţă
majoră se înţelege orice eveniment independent de voinţa
părţilor, imprevizibil, inevitabil şi de neînlăturat, care
împiedică în mod obiectiv şi fără nici o culpă
părţile să-şi execute integral sau parţial
obligaţiile.
11.3.
Apariţia şi încetarea cazului de forţă majoră se va
comunica celeilalte părţi în termen de 5 zile prin telex, fax,
telefon, urmat de o scrisoare recomandată, cu menţiunea constatării
evenimentelor de acest gen de către organele competente după caz, în
prezenţa părţilor.
11.4.
În caz de forţă majoră, comunicată şi constatată
în condiţiile de mai sus, executarea obligaţiilor părţilor
se decalează în consecinţă, cu perioada corespunzătoare
acesteia, cu menţiunea că nici una din părţi nu va pretinde
penalităţi sau despăgubiri, pentru întîrzieri în executarea
contractului. Partea care nu a îndeplinit obligaţia comunicării, va
suporta irevocabil consecinţele cazului de forţă majoră cât
şi îndeplinirea tuturor celorlalte obligaţii.
Art.12. În cazul
încetării concesiunii datorită uneia din cauzele prevăzute la
art.9, 10, 11 şi 12 concesionarul se obligă să respecte
prevederile prezentului contract şi ale legislaţiei în vigoare.
VII. Drepturile şi obligaţiile
părţilor
Art.13.- Concedentul are următoarele
drepturi şi obligaţii :
13.1
Are dreptul ca împuterniciţii săi să urmărească mersul
lucrărilor de construcţii la obiectivul ce se va realiza pe terenul
concesionat în vederea asigurării calităţii şi
stabilităţii construcţiei şi încadrarea în termenul de
punere în funcţiune stabilit prin contract.
13.2
Are dreptul să retragă concesiunea, fără nici o
răscumpărare dacă partea a doua
nu respectă termenul de punere în funcţiune din culpa sa, sau
în cazul în care nu se respectă prevederile din dispoziţia de
atribuire a terenului şi a documentaţiei care a stat la baza
atribuirii terenului din culpa sa
13.3.
Are obligaţia să garanteze concesionarului liniştita
folosinţă a terenului predat (liber de orice sarcini) şi care
formează obiectul prezentului contract, asigurându-l pe acesta împotriva
oricăror evicţiuni totale sau parţiale conform art.1337 Cod
civil.
Art.14.- Concesionarul are următoarele drepturi şi
obligaţii :
14.1.-
Să respecte întocmai prevederile din documentaţia de principiu care a
stat la baza concesionării precum şi ale eventualelor
documentaţii ulterioare privind obiectul concesionării, după
acceptarea acestora, de către ambele părţi.
14.2-.
Să realizeze lucrările de investiţii în conformitate cu
prevederile cuprinse în documentaţia care a stat la baza
concesionării şi numai pe baza specificaţiilor din
Autorizaţia de construcţie eliberată de cei în drept, precum
şi a tuturor celorlalte avize şi acorduri prevăzute de legislaţia
în vigoare.
14.3.-
Să obţină toate avizele şi acordurile legale pentru
realizarea construcţiei şi exploatarea obiectivului, după
punerea lui în funcţiune.
14.4.
- Să execute din fondurile sale lucrările de reparare a faţadei
prin văruire, vopsire la tot nivelul imobilului şi să execute
lucrările de racordare la reţelele tehnico-edilitare -dacă este
cazul- cu acordul prealabil al deţinătorilor de reţele. Eventualele soluţii alternative
adoptate prin proiect ( alimentări, branşamente, etc) se execută
pe cheltuiala exclusivă a
concesionarului.
. 14.5-. Concesionarul se obligă să pună la
dispoziţia organelor de control ale concedentului, toate evidenţele
şi informaţiile solicitate, legate de obiectul concesiunii, cu
respectarea reglementărilor privind activităţile bancare.
Art.15
-Situaţia de forţă majoră exonerează concesionarul de
răspundere în ceea ce priveşte îndeplinirea totală sau
parţială a obligaţiilor ce-i revin.
VIII. Control
Art.16.-
Controlul general al respectării de către concesionar a prevederilor
Dispoziţiei nr. 910 din 04 iulie
2002 şi a obligaţiilor asumate prin contractul de concesiune, se
efectuează de către reprezentaţii legali (desemnaţi) ai
Consiliului municipal Tîrgu-Mureş.
IX. Litigii
Art.17.-
Divergenţele ivite din derularea prezentului
contract se vor soluţiona pe cale amiabilă. În caz de eşec, partea care se va
considera îndreptăţită se va putea adresa instanţelor
judecătoreşti competente.
X. Clauze speciale
Art.18.-
Modificarea unilaterală a clauzelor prezentului
contract este interzisă.
Orice modificare a
clauzelor prezentului contract se va face de comun acord , ocazie cu care se
vor încheia acte adiţionale ce vor face parte integrantă din
prezentul contract. Anexele întocmite şi acceptate de ambele părţi
contractante vor face parte integrantă din prezentul contract.
Art.19.- Completări
şi precizări ulterioare privind obligaţiile părţilor,
precum şi definitivarea
caracteristicilor geometrice ale construcţiei şi stabilirea suprafeţelor
finale ocupate definitiv, se vor putea face după recepţia finală
a obiectivului de investiţii, prin acte adiţionale la prezentul
contract, în concordanţă cu prevederile articolului precedent.
Art.20 – Concesionarul poate opta
pentru un oricare alt mod legal de folosire a terenului concesionat dacă
pe parcursul concesiunii vor apare acte normative care vor aduce
modificări ale regimului juridic actual al terenului concesionat care face
obiectul prezentului contract.
Anexe : - Fişa de calcul şi
reactualizare a preţului concesiunii.
-Dispoziţia
nr. 910 din 04 iulie 2002 privind
concesionarea directă a terenului
-Procesul verbal de predare-primire a terenului se completează după emiterea Autorizaţiei de construire.
CONCEDENT, CONCESIONAR,
Primar,
dr.Dorin Florea
Director Economic Şef Birou Concesionări
ec. Gal Imola cons.jur. Grama Maria
Director D.T.A.P. Viza
juridică
ing. Gliga Dan cons. jur. Barbu Constantin
JUDEŢUL MUREŞ PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TÂRGU
MUREŞ DIRECŢIA ECONOMICĂ BIROUL CONCESIONĂRI,
ÎNCHIRIERI ŞI RESPECTAREA DISCIPLINEI CONTRACTUALE
ROMÂNIA
pentru concesionarea în vederea reamenajării,
conservării şi revitalizării turistice şi economice a Corpurilor B şi C, D şi E
din cadrul Complexului Cetate Medievală.
Obiectul
concesiunii îl constituie a corpul B (anexa grajd a fostei unităţi
militare habsburgice ) şi a corpurilor C, D şi E în bloc ( anexa a
fostei unităţi militare habsburgice denumită
Manutanţă), din cadrul Complexului Cetate Medievală.
Iniţiativa concesionării
aparţine Primăriei municipiului Tîrgu-Mureş, în conformitate cu
prevederile art. 6 din Legea nr.219/1998 privind regimul concesiunilor ale
H.G.R. nr. 216/1999 art. 5 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 219/1998.
Iniţierea
concesiunii a fost făcută în scopul finalizării proiectului cu
privire reamenajarea, conservarea şi revitalizarea turistică şi
economică a Complexului Cetate Medievală
Potrivit Studiului de Fezabilitate aprobat prin H.C.L. nr 184/30.08.200
pentru corpul B se impune dezafectarea clădirii şi realizarea unei
dotări cu caracter educativ. Conform H.C.L. nr. 71/1999 a
Consiliului Local al Municipiului Tg. Mureş, în acest corp urmează a
se realiza un complex de studiu al limbilor străine care va cuprinde
săli de curs, birouri şi anexe aferente, camere de cazare,
spaţii pentru lectură, hol odihnă, holuri de acces. Pentru
corpul C funcţiunile propuse sunt cele turistice şi comerciale iar
pentru corpul D, funcţiunea propusă este cea de centru intercultural
care va cuprinde o bibliotecă de specialitate cu spaţii de expunere
şi sala de lectură precum şi o mediatecă cu mijloace
moderne de stocare a memoriei culturale cu posibilitate de acces la
reţeaua Internet. Mansarda va fi amenajată cu spaţii de cazare
pentru cei implicaţi în programele centrului. Corpul E se propune a fi
destinat activitatilor cultural artistice prin crearea unei alternative la
Galeriile de artă din Palatul Culturii şi prin funcţionarea
atelierelor artiştilor în sistem deschis vizitatorilor. La parter va fi
situată o galerie de expoziţii de artă iar la etaj o
bibliotecă universitară.
Potrivit descrierilor de mai sus motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu care
justifică acordarea concesiunii în vederea realizării obiectivelor ce
se doresc a fi realizate sunt:
a)
Sporirea veniturilor către
bugetul local al municipiului Tîrgu-Mureş, prin încasarea redevenţei
şi de taxe şi impozite aferente concesiunii şi
activităţilor lucrative ce urmează a se desfăşura pe
parcursul derulării concesiunii.
b)
Asigurarea unor noi locuri de
muncă.
c)
Creşterea numărului
de vizitatori în zonă şi realizarea unei dinamici economice
sănătoase prin exploatare unor spaţii de expunere şi
vânzare .
d) Derularea unor programe care
au ca obiectiv principal conservarea, reamenajarea şi revitalizarea
întregului ansamblu istoric precum şi protejarea mediului
înconjurător.
Investiţiile necesare pentru realizarea întregului
proiect:
Concesionarul va trebui să execute
următoarele lucrări:
La Corpul B, conform proiectului,
se vor executa lucrări de reabilitare a spaţiului existent în
conformitate cu funcţiunea propusă şi anume lucrări de
reabilitare care constau în lucrări de consolidare a structurii,
dezafectarea zidurilor exterioare de 15 cm grosime, desfaceri de pardoseli,
realizarea de zidării noi
exterioare între stâlpi, executarea unui planşeu din lemn la nivelul
tiranilor fermei ca suport pentru funcţiunea din mansardă,
lucrări de finisare interioare, lucrări de compartimentare şi
goluri instalaţii pentru refuncţionalizarea clădirii,
lucrări în lemn, lucrări exterioare, lucrări speciale de tratare
a materialului lemnos şi lucrări noi de protejare a intrărilor.
La Corpul C, conform
proiectului, se vor executa lucrări de consolidare a structurii de
zidărie portante, desfaceri de ziduri de compartimentare ulterioară,
desfaceri de goluri inzidite sau cu improvizaţii de inchidere, desfaceri
de pardoseli fisurate din beton, desfaceri de tencuieli interioare,
lucrări de finisare, lucrări de compartimentare şi goluri
instalaţii pentru refuncţionalizarea clădirii, realizarea de
grupuri sanitare,sasuri, spaţii anexa, lucrări din lemn, lucrări
de instalaţii, lucrări de tinichigerie, lucrări exterioare,
lucrări speciale de tratare a materialului lemnos, lucrări de
amenajări exterioare( terasa acces, racorduri la accesele pietonale din
cărămodă sau plăci de piatră naturală),
lucrări de execuţie a unui planşeu nou din lemn la nivelul
toirantilor fermelor ca suport pentru pardoseala mansardei propuse în
înălţimea podului existent etc.
La Corpul D, conform
proiectului, se vor executa următoarele categorii principale de
lucrări pentru refuncţionalizare: lucrări de consolidare a
structurii de rezistenţă, desfaceri de ziduri de compartimentare
ulterior realizate, desfaceri de goluri în zidite noi şi de pardoseli
parţiale din beton, desfaceri de tencuieli interioare -exterioare
degradate, lucrări de curăţire a spaţiului de
umplutură lut şi spărturi de cărămidă de pe
planşeul etajului, lucrări de finisare, lucrări de compartimentare
şi goluri instalaţii pentru refuncţionalizarea clădirii,
lucrări în lemn, lucrări de instalaţii, lucrări de
tinichigerie, lucrări exterioare, etc.
La Corpul E , conform proiectului se vor executa
lucrări principale de consolidare a structurii de rezistenţă
şi refuncţionalizare care constau în desfaceri de goluri înzidite
total sau parţial , desfaceri de pardoseli beton la parter şi
duşumea la etaj, desfaceri de tencuieli interioare/exterioare degradate,
lucrări de curăţire a stratului de umplutură lut deteriorat
de pe planşeul etajului precum şi lucrări de finisare care
constau în pardoseli permeabile la parter, pardoseli calde din duşumea
stejar la etaj, refacere pardoseală cărămizi existent la podul
amenajat mansardă, termoizolarea mansardei şi tăvănuirea cu
scânduri de stejar, lucrări în lemn, lucrări de instalaţii ,
lucrări speciale de tratare a materialului lemnos, lucrări noi de
protejare a intrării, lucrări de amenajări exterioare ( terasa
acces, racordări la accesele pietonale din cărămidă sau
plăci piatră naturală) etc.
Termenele previzibile de realizare a investiţiilor sunt:
- depunerea documentaţiei necesare emiterii Autorizaţiei de
construire – 45 zile de la data semnării contractului de
concesionare;
- începerea execuţiei amenajărilor – 60 zile de la data
avizării şi acceptării documentaţiei tehnico – economice
şi a emiterii Autorizaţiei de construire de către concedent.
- finalizarea investiţiei şi a lucrărilor în termen de 24
luni de la începerea execuţiei amenajărilor .
Preţul minim al
redevenţei, respectiv preţul de pornire la licitaţie stabilit
potrivit fişei de calcul a redevenţei este de _________ pe an, respectiv___________euro.
Detaliile
privitoare la organizarea licitaţiei şi exploatarea concesiunii vor
fi stabilite prin Caietul de sarcini şi Contractul de concesionare.
DIRECTOR ECONOMIC ŞEF BIROU
ec. Gal Imola cons. jur. Grama Maria