S T A T U T U L
MUNICIPIULUI TĪRGU MUREŞ
Art. 1. Municipiul Tīrgu Mureş, ca unitate administrativ teritorială,
este persoană juridică cu deplină capacitate de exerciţiu,
care posedă un patrimoniu format din domeniul public şi domeniul
privat, exercitāndu-şi, īn condiţiile legii, autoritatea pe
teritoriul stabilit de lege.
Art.
2. Īn conformitate cu prevederile art. 20, lit. b din Legea nr. 69/1991,
privind administraţia publică locală, Consiliul local al
municipiului Tīrgu Mureş, exprimāndu-şi dreptul la autonomie şi
la exercitarea puterii locale, adoptă prezentul Statut.
Art. 3. Aşezarea geografică a municipiului Tīrgu Mureş se
regăseşte īn Anexa II a Statutului.
Art. 4. Delimitarea teritorială a municipiului Tīrgu Mureş:
Suprafaţa totală a
municipiului -
4.930 ha, din care:
-
4.780
ha pămānt
-
150 ha apă
din care:
- intravilan acoperit cu clădiri - 1.430 ha
din care: -
locuinţe - 580 ha
-
zone comerciale - 20 ha
- zone industriale - 530 ha
- instituţii - 70 ha
- transporturi
şi
telecomunicaţii - 210 ha
- alte terenuri - 20 ha
- terenuri pentru
distracţii - 40 ha
- suprafeţe agricole -
1.804 ha, din care:
- arabil -
1.190 ha
- păşuni - 228 ha
- fāneţe - 281 ha
- vii, pepiniere viticole - 28 ha
- livezi, pepiniere pomicole - 77 ha
- păduri şi
terenuri īmpădurite - 860 ha
- terenuri deschise - 340 ha
Clasificarea terenurilor după proprietăţi:
Domeniul privat al
municipiului -
1.110 ha
Domeniul public -
1.890 ha
Proprietăţi
private -
1.870 ha
Diverse 20 ha
Art. 5. Scurt istoric al oraşului
se regăseşte īn Anexa III a acestui Statut.
Art. 6. Populaţia municipiului pe
baza recensămāntului din 7 ianuarie 1992 este de 164.445 de locuitori, din
care:
-
femei - 84.950
-
bărbaţi
- 79.495
Īn funcţie de etnie
(naţionalitate)
- romāni - 75.851
- maghiari - 84.493
- rromi - 3.259
- germani - 558
- evrei - 284
- alte
naţionalităţi - 284
Īn funcţie de religie:
- ortodoxă - 69.700
- reformată - 54.443
- romano-catolică - 24.923
- greco-catolică -
6.931
- unitariană - 4.546
- adventistă - 1.053
- penticostală - 900
- evanghelică - 562
- baptistă - 355
- mozaică - 154
- alte religii - 2.878
Art. 7. Date privind condiţiile de viaţă a locuitorilor (conform
recensămāntului din 1992):
Numărul total al
gospodăriilor -
55.665
din care - gospodării cu o persoană - 9.962
- gospodării cu 2 persoane - 13.514
- gospodării cu 3 persoane - 14.061
- gospodării cu 4 persoane - 13.221
- gospodării cu 5 persoane - 3.404
- gospodării cu 6 persoane
sau mai multe - 1.503
Număr mediu de persoane
pe gospodărie -
2,9
Structura fondului de
locuinţe:
- Numărul locuinţelor - 57.282
- Numărul camerelor de locuit - 128.412
- Suprafaţa totală locuibilă - 1.899.990 mp
- Numărul mediu de camere pe o
locuinţă - 3,15
Suprafaţa medie
locuibilă (mp) pe o
- locuinţă - 40,57
- cameră de locuit - 12,89
- persoană - 11,61
Structura fondului de
locuinţe pe forme de proprietate:
- locuinţe particulare - 39.925
- locuinţe
de stat -
16.886
- locuinţe
alte forme de proprietate - 471
AUTORITĂŢILE
ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE
Art. 8. Administraţia publică locală din Tīrgu Mureş se
īntemeiază pe principiile autonomiei locale, descentralizării
serviciilor publice, eligibilităţii autorităţilor
administraţiei publice locale şi consultării
cetăţenilor īn probleme locale de interes deosebit.
Autonomia locală este
administrativă şi se exercită numai īn cadrul legii.
Art. 9. Autorităţile administraţiei publice locale prin care se
realizează autonomia locală īn municipiul Tīrgu Mureş sunt:
Consiliul local, ca autoritate deliberativă şi Primarul, ca
autoritate executivă, aleşi īn condiţiile prevăzute de
lege.
Consiliul local şi Primarul
rezolvă treburile publice din municipiul Tīrgu Mureş īn
condiţiile prevăzute de lege.
Art. 10. Autonomia locală priveşte atāt organizarea şi
funcţionarea Consiliului local municipal Tīrgu Mureş, cāt şi
gestionarea īn nume propriu şi sub propria responsabilitate a intereselor
colectivităţii pe care o reprezintă şi a īntregului
patrimoniu al acesteia, stabilite īn conformitate cu prevederile legale īn
vigoare, prin colectivitate īnţelegāndu-se totalitatea cetăţenilor
din Tīrgu Mureş.
Art. 11. Sediul Consiliului local municipal Tīrgu Mureş se află īn
Piaţa Victoriei, nr. 3.
Art. 12. Consiliul local municipal Tīrgu
Mureş este compus din 25 de consilieri aleşi la alegerile din data de
4 iunie 2000 prin vot universal, egal, direct, secret, exprimat īn condiţiile
stabilite de Legea privind alegerile locale. Componenţa Consiliului local
al municipiului Tīrgu Mureş este cea din Anexa I a prezentului Statut.
Art. 13. Consiliul local al municipiului Tīrgu Mureş, īşi
desfăşoară activitatea pe baza unui Regulament de Organizare
şi Funcţionare propriu, aprobat prin Hotărārea Consiliului local
municipal nr. 129/31 august 2000, şi care face parte integrantă din
Statutul municipiului Tīrgu Mureş.
Consiliul local are
iniţiativă şi hotărăşte, cu respectarea legii, īn
probleme de interes local, avānd următoarele atribuţii:
a)
alege,
din rāndul consilierilor, viceprimarii;
b)
aprobă
statutul municipiului şi regulamentul de funcţionare a consiliului,
pe baza statutului şi regulamentului cadru orientativ, elaborate de
Guvern;
c)
aprobă
studii, prognoze orientative şi programe de dezvoltare
economico-socială; de organizare şi amenajare a teritoriului;
d)
aprobă,
la propunerea Primarului, organigrama, numărul de personal din Aparatul
propriu al Consiliului local şi din serviciile publice şi de
deservire, precum şi Regulamentul de Organizare şi Funcţionare
al acestuia; aprobă organigramele şi numărul de personal de la
regiile autonome şi societăţile
comerciale cu capital majoritar de stat subordonate Consiliului local municipal
Tīrgu Mureş;
e)
aprobă
bugetul local, formarea, administrarea, īntrebuinţarea şi executarea
acestuia; aprobă virările de credit şi modul de utilizare a
rezervei bugetare; aprobă īmprumuturile şi contul de īncheiere a
exerciţiului financiar;
f)
stabileşte
impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, īn condiţiile
legii;
g)
administrează
domeniul public şi privat al municipiului şi exercită drepturile
prevăzute de lege cu privire la regiile autonome şi
societăţile comerciale pe care le-a īnfiinţat;
h)
poate
īnfiinţa instituţii şi agenţi economici de interes local;
hotărăşte asupra concesionării sau īnchirierii de bunuri
sau de servicii publice de interes local, precum şi asupra
participării, cu capital cu bunuri pentru realizarea de lucrări
şi servicii de interes public local, īn condiţiile legii;
i)
numeşte
şi eliberează din funcţie, īn condiţiile legii, pe
conducătorii agenţilor economici şi ai instituţiilor
publice de interes local, care se află sub autoritatea sa;
j)
urmăreşte,
controlează şi analizează pe perioada existenţei lor,
activitatea agenţilor economici şi a instituţiilor publice care
se află sub autoritatea sa, primind trimestrial rapoartele acestora;
k)
instituie
norme specifice pentru instituţiile publice şi agenţii economici
de interes local, care se află sub autoritatea sa, cu respectarea
criteriilor generale stabilite prin lege;
l)
organizează
servicii publice de gospodărie comunală, transport local, reţele
edilitare şi altele, īn condiţii de eficienţă şi
operativitate, şi asigură buna funcţionare a acestora;
m)
aprobă,
īn condiţiile legii, planurile de organizare şi de dezvoltare
urbanistică a municipiului, precum şi de amenajare a teritoriului
şi măsurile necesare realizării acestora; aprobă, potrivit
competenţelor legale, documentaţiile tehnico-economice pentru
lucrările de investiţii de interes local şi asigură
condiţiile necesare realizării lor, la termen şi īn
condiţii de calitate;
n)
asigură
īn cadrul competenţelor sale condiţiile necesare bunei
funcţionări a instituţiilor locale de īnvăţămānt,
sanitare, de cultură şi de tineret, de sub autoritatea sa, potrivit
legii;
o)
ia
măsuri pentru crearea condiţiilor necesare petrecerii timpului liber
al cetăţenilor şi asigură desfăşurarea
activităţilor ştiinţifice, culturale, artistice, sportive
şi de agrement;
p)
acţionează
pentru refacerea şi protecţia mediului īnconjurător īn scopul
creşterii calităţii vieţii, contribuie la protecţia
şi conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură, a
parcurilor şi rezervaţiilor naturale;
q)
contribuie
la realizarea măsurilor de protecţie şi asistenţă
socială;
r)
asigură
libertatea comerţului şi a concurenţei loiale şi
īncurajează libera iniţiativă, īn condiţiile legii;
s)
īnfiinţează
şi asigură funcţionarea unor instituţii de binefacere de
interes local;
t)
asigură
apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi a
libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor;
u)
organizează
tārguri, pieţe, oboare, locuri şi parcuri de distracţii şi
asigură buna funcţionare a acestora;
v)
conferă
persoanelor fizice romāne sau străine, cu merite deosebite, titlul de
cetăţean de onoare al municipiului Tīrgu Mureş;
w)
hotărăşte,
īn condiţiile legii, asocierea cu alte autorităţi ale
administraţiei publice locale sau judeţene pentru realizarea unor
lucrări şi servicii de interes public, precum şi colaborarea cu
agenţii economici din ţară sau din străinătate, īn
scopul realizării unor acţiuni sau lucrări de interes comun;
x)
hotărăşte
stabilirea legăturilor de colaborare, cooperare şi
īnfrăţire cu localităţi din străinătate;
y)
sprijină
activitatea cultelor religioase, īn condiţiile legii;
Īn deplină concordanţă cu principiul autonomiei locale şi cu acel principiu de a fi permis ceea ce nu este interzis, Consiliul local al municipiului Tīrgu Mureş exercită şi alte atribuţii stabilite prin lege ori īn rezolvarea problemelor ce nu sunt date īn competenţa altor organe.
Art. 14. Mandatul Consiliului local este de 4 ani.
Consilierii īşi
exercită mandatul de la data depunerii jurămāntului pānă la
constituirea noului consiliu ales.
Consiliul legal constituit
alege, prin vot deschis, cu majoritatea consilierilor prezenţi pentru
durata unei şedinţe, un preşedinte.
Art. 15. Primarul şi serviciile locale ale administraţiei publice
sunt obligate să pună la dispoziţia consilierilor, la cererea
acestora, īn termen de cel mult 15 zile, informaţiile necesare īndeplinirii
mandatului.
Art. 16. Consiliul local se īntruneşte īn şedinţă
ordinară, lunar, la convocarea primarului.
El se poate īntruni īn
şedinţă extraordinară, ori de cāte ori este necesar, la
cererea primarului sau a cel puţin o treime din numărul membrilor
consiliului.
Convocarea Consiliului local
se face cu cel puţin 5 zile īnaintea şedinţelor ordinare sau cu
cel puţin 3 zile īnaintea şedinţelor extraordinare.
Īn caz de forţă
majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea
intereselor locuitorilor municipiului Tīrgu Mureş, convocarea se poate
face de īndată, prin grija Primarului, prin curier sub semnătură
privată.
Convocarea se face īn scris
şi se consemnează īn procesul-verbal al şedinţei.
Invitaţia la şedinţă va preciza ordinea de zi, data, ora
şi locul desfăşurării acesteia.
Ordinea de zi se aduce la
cunoştinţa locuitorilor municipiului prin presa locală, prin
toate mijloacele de publicitate īn limba romānă şi īn limba
maghiară.
Art. 17. Şedinţele Consiliului local sunt legal constituite dacă
este prezentă majoritatea consilierilor īn funcţie.
Dacă la data
convocată, din cauza absenţelor, şedinţa consiliului nu se
poate constitui legal, īn termen de trei zile lucrătoare, Primarul va
convoca din nou şedinţa, care va fi legal constituită īn prezenţa
majorităţii consilierilor īn funcţie.
Prezenţa consilierilor
la şedinţă este obligatorie. Īn cazul īn care un consilier
absentează de două ori, fără motive temeinice, el poate fi
sancţionat īn condiţiile Regulamentului Consiliului local.
Īn cazul īn care Consiliul
local nu poate funcţiona datorită absenţei membrilor săi,
după 3 convocări consecutive, se dizolvă de drept. Dizolvarea
consiliului se comunică prefectului şi atrage organizarea de noi
alegeri locale.
Art. 18. Şedinţele Consiliului, de regulă, sunt publice.
Lucrările şedinţei şi actele Consiliului local municipal se
desfăşoară, respectiv se redactează, īn limba oficială
a statului.
La fiecare
şedinţă se pot invita, fără drept de vot, prefectul
sau subprefectul, preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului
judeţean, referentul ordinei de zi, dacă nu este invitat din oficiu.
Se pot invita, de asemenea, cu drept de consultare, īn funcţie de tematica
ordinei de zi, fără drept de vot, preşedintele judecătoriei
municipale, conducătorii societăţilor comerciale şi
regiilor autonome subordonate consiliului, orice persoană fizică sau
juridică, respectiv reprezentanţi ai acestora, interesaţi direct
de ordinea de zi dezbătută.
Consilierii pot decide
asupra desfăşurării şedinţei cu uşile īnchise,
decizia luāndu-se cu votul majorităţii consilierilor prezenţi,
hotărānd totodată numele şi funcţia persoanei sau
persoanelor cu drept de participare la şedinţa īnchisă.
Art. 19. Dezbaterile din şedinţele consiliului se consemnează
īntr-un proces-verbal, care se semnează de preşedinte, de secretarul
consiliului şi de cel puţin 3 consilieri, dintre cei care au luat
cuvāntul la şedinţa respectivă, cu specificarea datei
semnării.
Procesul-verbal trebuie
să conţină numele consilierilor prezenţi, ordinea de zi,
fondul dezbaterilor, cuvāntul fiecărui consilier, al invitaţiilor,
hotărārile adoptate sau respinse. Īntocmirea procesului-verbal intră
īn atribuţiile Secretarului Consiliului local.
Procesul-verbal se
īntocmeşte pe baza stenogramei din şedinţă.
Desfăşurarea
şedinţei se īnregistrează pe bandă audio, īn funcţie
de posibilităţi. Stenogramele se păstrează pe toată
perioada mandatului consiliului şi cel puţin 4 ani după
expirarea mandatului Consiliului, iar īnregistrările se şterg numai
după 3 luni de la semnarea procesului-verbal.
Procesul verbal se
īntocmeşte īn forma finală īn 10 zile după şedinţa
consiliului. Consilierii au dreptul să consulte procesul-verbal, să
conteste conţinutul acestuia, să solicite īnregistrarea, respectiv
redarea exactă a textului din şedinţa respectivă şi
să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprimate.
Art. 20. Ordinea de zi a şedinţelor se aprobă de Consiliu la
propunerea primarului. Preşedintele de şedinţă va acorda
cuvāntul raportorului sau unui consilier pentru a răspunde īntr-o
chestiune de ordin personal, care-l priveşte, sau īn probleme privitoare
la Regulament. Preşedintele unei şedinţe poate cere īncheierea
dezbaterii consilierilor prezenţi.
Consilierii īnscrişi la
cuvānt, care nu au luat cuvāntul din cauza sistării discuţiilor, vo
putea prezenta opiniile sau propunerile īn scris la secretariat, acestea se vor
cuprinde īn procesul verbal al şedinţei.
Este interzisă
proliferarea de insulte şi calomnii, atāt de către cel care are
cuvāntul cāt şi de către cei din sala de şedinţă.
Se interzice dialogul dintre
vorbitori şi persoanele aflate īn sală.
Īn cazul īn care
desfăşurarea şedinţelor de consiliu este perturbată,
preşedintele poate īntrerupe şedinţa şi dispune eliminarea
din sală a persoanelor, altele decāt consilierii, care īmpiedică, īn
orice mod, desfăşurarea normală a şedinţei de
consiliu.
Īn cazul īn care ordinea de
zi aprobată a unei şedinţe nu a fost epuizată, ea se
suspendă, urmānd a fi continuată īn termen de 24 de ore, īn
condiţii de constituire identice cu prima parte a sa.
Dreptul la
iniţiativă, pentru proiectele de hotărāri, aparţine
Primarului, Viceprimarilor şi consilierilor.
Iniţiativele
individuale ale consilierilor, īn afara celor de urgenţă, se
repartizează comisiei īn cauză, īn vederea pregătirii
raportului. Consilierul poate prezenta iniţiativa direct şi comisiei
de specialitate. Īn caz de neacceptare, consilierul are dreptul să se
adreseze Consiliului, īn plen, īnştiinţānd, īn prealabil, comisia
asupra intenţiei sale.
Proiectele de hotărāri
trebuie īnsoţite de o expunere de motive, redactată īn forma
prevăzută de lege, precum şi de anexele şi actele
doveditoare.
Personalul de specialitate
din cadrul primăriei are obligaţia de a pune la dispoziţia
iniţiatorului, cu bună ştiinţă, toată
legislaţia şi toate documentele necesare pentru formularea cāt mai
corectă şi exactă a iniţiativei.
Proiectele de hotărāri
se īnscriu īn ordinea de zi a şedinţelor prin menţionarea
titlului şi iniţiatorului.
Ele se aduc la
cunoştinţa consilierilor, prin grija secretariatului Consiliului
local, cu cel puţin 3 zile lucrătoare īnainte de şedinţa īn
care se dezbat.
Proiectele de hotărāri
şi alte propuneri iniţiate de primar şi viceprimari, destinate
dezbaterii īn Consiliul local, se transmit īn prealabil, spre dezbatere,
comisiilor de specialitate ale Consiliului local. Īn cazul proiectelor de
hotărāri iniţiate de consilieri, aceştia pot solicita din partea
compartimentelor de specialitate ale serviciilor administraţiei publice
locale şi unităţile subordonate acestora, īntocmirea unui
referat de specialitate la tema respectivă.
Iniţiatorul proiectului
sau propunerilor poate să retragă proiectul sau propunerile,
pānă la īnscrierea acestora pe ordinea de zi.
Nu pot fi introduse pe
ordinea de zi a unei şedinţe de consiliu proiecte de hotărāri
care nu au fost discutate īn cadrul comisiilor de specialitate de care
temă īn cauză aparţine, exceptānd materialele prezentate īn
procedură de urgenţă, conform art. 49 al Regulamentului de
Organizare şi Funcţionare al Consiliului local.
După examinarea
proiectului sau propunerilor, comisia de specialitate a Consiliului local
şi compartimentul de specialitate din cadrul serviciilor
administraţiei publice, īntocmesc cāte un raport cu privire la adoptarea
sau, după caz, modificarea ori respingerea proiectelor sau propunerilor
examinate. Rapoartele, īnsoţite de avizele necesare, se transmit
Secretarului Consiliului local, care va lua măsurile corespunzătoare
pentru asigurarea cunoaşterii lor de către primar, viceprimari
şi consilieri.
Proiectele de hotărāri
şi propunerile vizate şi īnsoţite de rapoartele serviciilor de
specialitate, se supun dezbaterii şi votului Consiliului local īn
şedinţa pe a cărei ordine de zi au fost introduse.
Proiectele de hotărāri
se formulează clar, cu text inteligibil, concentrāndu-se asupra fondului
problemei. Proiectul trebuie să conţină īn mod obligatoriu,
numele responsabilului sau al responsabililor, respectiv termenele pentru
aducere la īndeplinire a hotărārii. Dezbaterea proiectului de
hotărāre, respectiv a propunerii, este precedată de către
prezentarea de către iniţiator a expunerii de motive care a dus la
promovarea proiectului, precum şi a raportului de specialitate, dacă
este cazul. Raportul de specialitate este prezentat de către şeful
serviciului respectiv.
Pentru dezbaterea generală
a proiectului de hotărāre, preşedintele de şedinţă
dă cuvāntul consilierilor, īn ordinea īnscrierii lor la cuvānt.
Dezbaterile proiectelor de hotărāri şi a propunerilor sunt generale
şi pe articole.
Consilierii, prin cuvāntul
lor, pot să-şi exprime punctul de vedere şi să propună
modificări. După īncheierea dezbaterilor, la iniţiativa
preşedintelul de şedinţă, Consiliul local se
pronunţă prin vot. Preşedintele este obligat de a acorda cuvāntul
Secretarului Consiliului local, īnaintea votării, dacă acesta
doreşte să facă observaţii privind legalitatea procedurii.
Problemele īnscrise īn
ordinea de zi nu pot fi dezbătute dacă nu sunt īnsoţite de
raportul de specialitate al compartimentului de resort din cadrul Consiliului
local, vizat de comisia de specialitate, Secretarul Consiliului şi
Primarul.
Art. 21. Votul consilierului este personal şi poate fi deschis sau secret.
Votul deschis se
exprimă public, prin ridicarea māinii, apel nominal şi sistem
electronic de vot..
Consiliul
hotărăşte cu majoritatea simplă a celor prezenţi, la
propunerea preşedintelui de şedinţă, ce modalitate de vot
va folosi, cu excepţia cazurilor īn care, prin lege sau regulament, se
stabileşte o anumită procedură de vot.
Hotărārile sau alte
acte sau propuneri se adoptă cu votul majorităţii consilierilor
prezenţi, īn afară de cazurile prevăzute īn art. 28, al. 2
şi 3 din Legea nr. 69/1991, privind administraţia publică
locală, republicată.
Hotărārile īn
problemele enumerate la art. 20, lit. x din Legea nr. 69/1991,
republicată, se vor adopta de asemenea cu votul a cel puţin două
treimi din numărul membrilor consiliului.
Pentru adoptarea
hotărārilor este necesară prezenţa majorităţii
consilierilor, cu excepţia cazurilor cānd se dezbat probleme nominalizate
īn art. 28, al. 2 sau īn art. 20, lit x din Legea nr. 69/1991,
republicată, pentru care se cere cvorumul de 2/3 pentru adoptarea
hotărārilor.
Dacă īn sala de
şedinţă nu sunt prezenţi, respectiv 2/3 din numărul
consilierilor, preşedintele amānă votarea pānă la īntrunirea
acestui număr.
Preşedintele de
şedinţă supune la vot succesiv articolele din proiectul de
hotărāre, cu modificările şi completările făcute, iar
apoi hotărārea īn formă finală.
După constatarea
rezultatului votării, preşedintele anunţă adoptarea,
amānarea sau respingerea hotărārii.
Consilierul care este
interesat personal īn problema dezbătută nu poate participa la vot.
Neparticiparea la vot se decide de consiliu, la iniţiativa oricărui
consilier, prin majoritatea a 2/3 din numărul consilierilor prezenţi.
Votarea prin apel nominal se
face prin declaraţia fiecărui consilier, cu pentru sau contra,
după ce preşedintele a explicat obiectul votării şi sensul
cuvintelor folosite la vot. Secretarul consiliului dă citire numelui
şi prenumelui consilierilui, fiecare consilier răspunde pentru sau
contra şi semnează.
După terminarea
apelului, se repetă numele şi prenumele consilierilor care nu au
răspuns.
Īn timpul votării este
interzisă argumentarea votului.
Īn cazul votării prin
apel nominal, lista nominală se anexează procesului verbal şi va
fi semnată de consilieri.
Īn cazul voturilor
nenominale, la cererea expresă a consilierului, votul lui va fi consemnat
nominal īn procesul verbal de şedinţă.
Pentru votul secret se
folosesc buletine de vot. Buletinele de vot vor fi concepute astfel īncāt
opţiunea pentru să fie exprimată prin semnul X īntr-un
patrat, iar apoi se vor introduce īntr-o urnă. La numărul voturilor
nu se iau īn calcul acele buletine de vot pe care nu a fost exprimată
opţiunea ori s-a completat greşit. Se va distribui un număr de
buletine de vot egal cu numărul de consilieri prezenţi. Nu se pot lua
hotărāri prin vot secret īn problemele īnscrise īn art. 28, alin. 2
şi 3 din Legea nr. 69/1991, republicată.
Hotărārile cu privire
la persoane vor fi luate īntotdeauna prin vot secret, cu excepţia alegerii
preşedintelui de şedinţă.
Īn caz de paritate de
voturi, hotărārea nu se adoptă şi se reiau dezbaterile īn
următoarea şedinţă.
Proiectele de hotărāre
sau propunerile respinse de Consiliu nu pot fi readuse īn discuţia
acestuia īn cursul aceleaşi şedinţe, cu excepţia
īncălcării Regulamentului privind procedura de vot sesizată de
un consilier sau de Secretarul Consiliului local..
La adoptarea
hotărārilor se vor respecta prevederile art. 29 şi 30 din Legea nr.
69/1991, republicată.
Hotărārile nu pot fi
abrogate, retrase ori modificate īn şedinţa īn care au fost adoptate.
Iniţierea
modificărilor se face la proxima şedinţă cu iniţierea
proiectelor de hotărāri, cu menţiunea că propunerea de
modificare trebuie formulată astfel īncāt să reiasă clar care
din articole se cer modificate.
Art. 22. Procesul verbal al
şedinţei Consiliului va avea ca anexă convocatorul, foaia de
prezenţă, hotărārile votate, hotărārile luate prn vot
secret şi lista nominală a votării prin apel nominal.
Hotărārile se vor
transmite celor care răspund de executare sau sunt interesaţi īn
executarea lor. Hotărārile care figurează textual īn procesul verbal
se vor īnregistra īn felul următor:
HOTĂRĀREA nr.
.
/(ziua, luna),
, 200__ a Consiliului local municipal Tīrgu Mureş.
Organele şi persoanele
care răspund de executarea hotărārilor vor raporta aducerea la
īndeplinire, la şedinţa care urmează imediat după expirarea
termenului de realizare.
Secretarul Consiliului local
asigură aducerea la cunoştinţă publică a
hotărārilor şi dispoziţiilor de interes general prin afişe,
presa locală şi radio teritorial īn limba romānă şi
maghiară.
Īn cazul solicitării,
secretarul eliberează extras sau copii de pe orice act din arhiva
consiliului, īn afara celor cu caracter secret, stabilit potrivit legii.
Art. 23. Fiecare consilier poate adresa īntrebări Primarului,
Viceprimarului, Secretarului Consiliului local, precum şi celorlalţi
şefi ai serviciilor administraţiei publice locale, īn care
solicită informaţii sau explicaţii din domeniul
administraţiei publice locale.
Interpelarea se va depune,
īn scris, la Secretarul Consiliului, cu 3 zile lucrătoare īnaintea
şedinţei. Ea va conţine, obligatoriu, numele celui care o
īnaintează şi subiectul concret al interpelării.
Cei īntrebaţi sunt
obligaţi să răspundă la obiect īn timpul şedinţei
sau, dacă aceasta nu este posibil, din lipsă de date, īn scris, īn
termen de 10 zile de la data īnregistrării īntrebării.
Consiliul poate dispune
efectuarea unei anchete, pe baza interpelării. Interpelatorul are dreptul
de a face parte din comisia de anchetă.
Consilierii pot consulta
acte sau dosare ale Consiliului local şi pot primi informaţii la
sediul autorităţii publice locale, sau, după caz, ale
serviciilor publice ale acestora.
Consilierii răspund
solidar pentru activitatea Consiliului din care fac parte şi pentru
hotărārile acestuia. De asemenea, fiecare consilier răspunde pentru
propria activitate desfăşurată īn exercitarea mandatului.
Art. 24. Consiliul local poate fi
dizolvat īn următorul caz: dacă a adoptat hotărāri repetate care
au fost anulate irevocabil de către instanţa de judecată
īntrucāt au contravenit intereselor generale ale statului sau au īncălcat
Constituţia şi legile ţării.
Dizolvarea Consiliului se
face prin Hotărāre a Guvernului, la propunerea motivată a prefectului
bazată pe hotărārile definitive ale instanţei de judecată.
Hotărārea şi motivele care au stat la baza emiterii acesteia se aduce
la cunoştinţa membrilor Consiliului local de către prefect īn
termen de 5 zile de la publicarea acesteia īn M.O.
Hotărārea de dizolvare
poate fi atacată īn termen de 10 zile de la data aducerii la
cunoştinţă, consilierilor, īn faţa instanţei de
contencios administrativ. Īn acest caz, nu se mai efectuează procedura
prealabilă cerută de lege, introducerea acţiunii suspendă
executarea măsurii de dizolvare.
Pānă la alegerea noului
Consiliu, Primarul va rezolva problemele curente ale municipiului.
Art. 25. Īn cazul īn care, după constituirea Consiliului local,
numărul consilierilor s-a redus la sub jumătate şi nu s-a putut
completa prin supleanţi pānă la 2/3, se organizează alegeri īn
condiţiile prevăzute de art. 16, al. 2 din Legea nr. 69/1991,
republicată, privind administraţia publică locală.
Art. 26. Īn exercitarea funcţiei, consilierii sunt īn serviciul
colectivităţii locale, fiind ocrotiţi de lege. Numai la
sesizarea motivată a instanţei de judecată sau a parchetului,
prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din funcţie a
consilierului īn cazul īn care acesta a fost trimis īn judecată pentru
săvārşirea cu intenţie a unei fapte penale precum şi īn
situaţia īn care s-a pus īn mişcare acţiunea penală,
dacă s-a luat īmpotriva sa măsura arestării preventive.
Īmpotriva acestei
măsuri, consilierul se poate adresa instanţei de judecată, īn
termen de 10 zile de la luarea la cunoştinţă.
Art. 27. Īn cadrul Consiliului local funcţionează 5 comisii de
specialitate, pe domenii de activitate, menite să dezbată īn
prealabil proiectele de hotărāri, după cum urmează:
1.
Comisia de studii, prognoze economico-sociale,
buget-finanţe şi administrarea domeniului public şi privat al
municipiului;
2.
Comisia de organizare şi dezvoltare urbanistică,
realizarea lucrărilor publice, protecţia mediului īnconjurător,
conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură;
3.
Comisia pentru comerţ, servicii publice şi
relaţii cu cetăţenii;
4.
Comisia pentru activităţi ştiinţifice,
de īnvăţămānt, sănătate, cultură, sport şi
de agrement;
5. Comisia pentru administraţie publică locală, protecţie socială, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi a libertăţilor cetăţeneşti, probleme de minorităţi şi culte.
Atribuţiile şi
domeniile de competenţă ale comisiilor pe domenii sunt cele din anexa
nr. IV.
Modalitatea acestor
atribuţii şi competenţe completate cu cele derivate din art. 20
al Legii nr. 69/1991, republicată, precum şi cele din Regulamentul de
Organizare şi Funcţionare, determină de fapt atribuţiile
şi domeniile de competenţă ale Consiliului local municipal Tīrgu
Mureş.
Consiliul local al municipiului
Tīrgu Mureş, īn exercitarea atribuţiilor ce-i revin, adoptă
hotărāri cu un număr de voturi stabilit de Regulamentul de Organizare
şi Funcţionare.
Hotărārile normative devin
obligatorii de la data aducerii lor la cunoştinţa publică, iar
cele individuale de la data comunicării. Hotărārile se aduc la
cunoştinţa cetăţenilor īn limba romānă şi īn
limba maghiară.
Art. 28. Primarul, ca autoritate
executivă, īndeplineşte atribuţiile stabilite de art. 44 din
Legea nr. 69/1991 privind administraţia publică locală, republicată,
precum şi alte atribuţii prevăzute de lege sau cele derivate din
sarcinile şi competenţele atribuite de Consiliul local municipal
Tīrgu Mureş.
Primarul este şeful
administraţiei publice locale īn relaţiile cu persoane fizice sau
juridice din ţară, din străinătate, precum şi īn
justiţie.
Īn exercitarea atribuţiilor
sale Primarul emite dispoziţii. Acestea devin executorii după ce sunt
aduse la cunoştinţa persoanelor interesate.
Art. 29. Īn municipiul Tīrgu Mureş
se asigură obligatoriu următoarele servicii publice:
Prin S.C. SALUBRISERV S.A.:
- salubrizarea municipiului (īn
caz de īnfiinţare a unor agenţi economici cu profil
asemănător, activitatea se licitează parţial sau integral)
Prin S.C. TRANSPORT LOCAL S.A.
(sprijinit financiar de Consiliul local municipal Tīrgu Mureş):
- transportul de persoane (īn
comun) pe toată raza municipiului Tīrgu Mureş, liniile de transport
avānd o lungime de 316,76 km la 01.04.1999. (Īn municipiu
funcţionează şi alte societăţi comerciale, respectiv
asociaţii familiale
care se ocupă cu transportul īn comun intraurban).
Prin S.C. CITADIN S.A.:
- construirea, īntreţinerea
şi repararea drumurilor publice şi a străzilor din municipiul
Tīrgu Mureş (această activitate se licitează annual, existānd īn
municipiu şi alţi agenţi economici de acelaşi profil S.C.
SPID S.A., S.C. CORA S.A., S.C. TAROC S.R.L., S.C. ANCONA S.A.);
Prin Direcţia domeniului public şi privat
al municipiului Tīrgu Mureş:
-
administrarea şi gospodărirea cimitirelor
comunale;
-
īntreţinerea parcurilor, zonelor verzi şi a
terenurilor de joacă pentru copii, inclusiv producerea de décor floricol;
-
curăţirea şi amenajarea monumentelor din
municipiul Tīrgu Mureş;
-
amenajarea şi exploatarea Grădinii Zoologice
şi a zonelor de agrement din municipiul Tīrgu Mureş;
-
administrarea, īntreţinerea şi exploatarea
celorlalte bunuri din domeniul public şi privat al municipiului Tīrgu
Mureş;
Prin Administraţia Pieţelor (subordonat
Consiliului municipal Tīrgu Mureş)
- īntreţinerea şi
administrarea pieţelor de zi şi de alt profil din municipiul Tīrgu
Mureş;
Prin R.A. AQUASERV:
-
captarea, tratarea, transferul şi distribuţia
apei potabile;
-
colectarea, transportul şi epurarea apei uzate.
Prin R.A. ENERGOMUR:
- producerea şi distribuţia agentului termic
şi a apei menajere pentru nevoile populaţiei.
Prin S.C. LOCATIV S.A.:
-
administrarea fondului locativ de stat, construirea şi
vānzarea de locuinţe.
CAPITOLUL IV
ĪNSEMNELE MUNICIPIULUI TĪRGU MUREŞ
Art. 30. Stemele şi sigiliile
folosite īn decursul istoriei de localitatea Tīrgu Mureş sunt prezentate
īn Anexa V.
Stema aprobată de Consiliul
local municipal Tīrgu Mureş constă dintr-un braţ armurat
ţinānd o sabie care străpunge un cap de urs; o balanţă īn
colţul din stānga sus, cu o coroană murală cu 7 turnuri īn
partea superioară, reprezentānd rangul de municipiu al
localităţii.
Stema municipiului se va expune
pe clădirea Primăriei şi se va folosi īn corespondenţa
oficială a municipiului.
Stema se va include şi īn
sigiliul municipiului Tīrgu Mureş.
Sigiliul municipiului Tīrgu
Mureş se va aplica pe actele oficiale emise de Consiliul local, de
Primarul municipiului şi de organele administraţiei locale.
Drapelul municipiului Tīrgu
Mureş a fost aprobat de către Consiliul local municipal prin
Hotărārea nr. 60/2000, conform Anexei VI.
Drapelul municipiului Tīrgu
Mureş are menirea de a completa īnsemnele municipiului Tīrgu Mureş,
alături de Stema municipiului Tīrgu Mureş, fiind expresie a
unităţii locale c subliniază identitatea locuitorilor.
Forma drapelului este
dreptunghiulară, fiind īmpărţită īn 3 părţi de-a
lungul dreptunghiului avānd la bază franjuri aurii. Drapelul are două
fāşii albastre, de o parte şi de alta, avānd lăţimea unei
pătrimi din latura mică. Īn mijloc se află un cāmp alb īn care
este plasată Stema municipiului, cu simbolurile heraldice actuale,
īncadrată sus cu denumirea de Tīrgu Mureş, brodate cu fir auriu.
Stema cuprinsă īn drapel
respectă īntru totul īnsemnele heraldice, braţ armat cu spadă
şi turn crenelat argintiu, cap de urs natural, balanţă māner
şi gardă, cu auriu.
Forma drapelului permite
expunerea acestuia sub formă clasică (cu lance) sau atārnată de
sus cu şnur.
CAPITOLUL V
Art. 31. Locuitorii municipiului Tīrgu
Mureş au dreptul de a participa, prin modalităţile
prevăzute de lege, la viaţa politică, economică,
socială şi cultural-sportivă a municipiului.
Art. 32. Orice cetăţean al
municipiului are dreptul de a se adresa cu petiţii Consiliului local
municipal. Petiţiile se īnscriu īntr-un registru, primesc un număr,
consemnāndu-se elementele principale cu privire la petent şi obiectul
cererii.
Secretarul Consiliului local
transmite petiţia autorităţii competente spre analiză
şi soluţionare.
Petiţionarului i se aduce la
cunoştinţă soluţia adoptată īn termenul prevăzut
de lege.
Semestrial Consiliul
analizează modul de soluţionare a petiţiilor primite.
Consiliul va organiza o audiere
publică, īn porbleme de interes general, īn perioada 1-20 decembrie, locul
şi data exactă a acesteia se va aduce la cunoştinţa
populaţiei, cu cel puţin 30 de zile īnainte, īn presa locală
şi prin radio teritorial īn limba romānă şi limba maghiară.
La audierea publică vor
participa, obligatoriu, consilierii, primarul, viceprimarii, secretarul,
directorii şi şefii serviciilor administraţiei publice locale,
directorii societăţilor comerciale, regiilor autonome şi
instituţiilor subordonate consiliului, funcţionari desemnaţi de
primar.
Īntrebările, plāngerile,
sugestiile cetăţenilor, se vor depune īn scris la registratura
consiliului, cu cel puţin 5 zile īnainte de audierea publică.
Răspunsurile date verbal, cu
ocazia audierii, se vor trimite, īn scris, petiţionarului īn termen de 3-5
zile de la aceasta, urmānd ca primarul să informeze consiliul asupra
modului de realizare a acestei obligaţii.
Īn urma propunerii de către
primar asupra referendumului local, conform art. 44, lit. c din Legea nr.
69/1991, republicată, Consiliul local va adopta hotărārea īn prima sa
şedinţă cu votul a 2/3 din numărul consilierilor
prezenţi. Īn caz de acceptare, aceasta va conţine obiectul şi
datele referendumului local.
Organizarea referendumului cade
īn sarcina primarului şi se desfăşoară conform Legii nr.
70/1991 privind alegerile locale, modificată şi completată
ulterior.
Consiliul este obligat să
dezbată iniţiativele populaţiei locale, care sunt susţinute
de cel puţin 8% din cetăţenii cu drept de vot ai municipiului.
Fiecare listă de
semnături trebuie să conţină obiectul propus pentru
iniţiativa populară, data semnării de către
cetăţeni.
Semnăturile au o
valabilitate de 60 de zile.
Iniţiatorul depune listele
legalizate la Primar.
Dacă īn urma
legalizării numărul semnăturilor nu īntruneşte baremele
prevăzute de art. 102, Consiliul refuză prin hotărāre
iniţiativa populară.
CAPITOLUL VI
Art. 33. Atribuirea şi schimbarea
denumirii unor instituţii publice de interes local, a străzilor,
pieţelor şi a altor obiective locale se poate face la propunerea
Consiliului local, īn conformitate cu prevederile art.63, lit. s din Legea
nr. 69/1991, republicată şi a art. 2 din Decretul-lege nr. 110/1990.
Hotătărārea privind
propunerea de schimbare se ia de Consiliu īn urma dezbaterii īn comisia de
specialitate.
La atribuirea şi schimbarea
de denumiri se va ţine seama de tradiţii, de istoria
localităţii, de acţiunile cetăţenilor, de
perspectivele de dezvoltare, de realităţile trecutului, prezentului
şi viitorului.
Art.
34. Persoanele născute īn municipiul Tīrgu Mureş şi care la
īmplinirea vārstei de 18 ani vor avea domiciliul īn Tīrgu Mureş, vor primi
titlul şi certificatul de Cetăţean al municipiului Tīrgu
Mureş, īn cadrul unei festivităţi care se organizează prin
grija Primarului īn ajunul sărbătorilor de iarnă.
Art. 35. Consiliul local al municipiului
Tīrgu Mureş poate conferi īn semn de cinstire titlul de
Cetăţean de Onoare al municipiului Tīrgu Mureş unor
personalităţi cu o contribuţie deosebită pe plan cultural,
social, ştiinţific, economic sau politic, sau altor
personalităţi importante pentru municipiu.
Īn vederea acordării
titlului se īntruneşte o comisie formată din preşedinţii
comisiilor de specialitate prezidată de primar, īn prezenţa
Secretarului Consiliului local. Comisia īşi poate exercita dreptul īn
prezenţa a 2/3 din membrii, hotărārile luāndu-se cu majoritatea
simplă. Propunerile ce urmează a fi făcute īn faţa
Consiliului local vor fi redactate īn scris şi semnate de către
toţi membrii prezenţi.
Art. 36. Titlul de Cetăţean de
Onoare al municipiului Tīrgu Mureş se acordă īn primul rānd
persoanelor care:
- s-au născut īn Tīrgu
Mureş sau au locuit cel puţin 25 de ani īn Tīrgu Mureş şi
au meritul de a fi obţinut īn domeniul de activitate un renume mondial;
- s-au născut īn Tīrgu
Mureş sau au locuit cel puţin 25 de ani īn Tīrgu Mureş şi
au meritul de a fi obţinut īn domeniul de activitate un renume mondial;
- s-au născut ori au
domiciliat cel puţin 25 de ani īn municipiul Tīrgu Mureş şi au
realizat un obiectiv important pentru municipiu care a determinat
īmbunătăţiri īnsemnate īn condiţiile de viaţă ale
locuitorilor municipiului;
- au creat din forţe şi
resurse proprii lucrări ori obiective deosebite prin care au contribuit la
īmbunătăţirea īnsemnată a condiţiilor de
viaţă ale locuitorilor municipiului;
-
au contribuit īn mod esenţial la dezvoltarea şi
creşterea prestigiului municipiului.
Art. 37. Acordarea titlului de
Cetăţean de Onoare va fi supusă la vot īn şedinţa
Consiliului local municipal Tīrgu Mureş la propunerea comisiei şi īn
urma prezentării argumentelor acesteia.
La şedinţa Consiliului
local trebuie să existe un cvorum de 2/3, iar hotărārile se vor lua
cu votul majorităţii celor prezenţi.
Īnsemnele care atestă
conferirea titlului de Cetăţean de Onoare constau īn:
- diploma pe care vor fi
reproduse stema şi sigiliul oraşului şi va fi semnată de
primar;
-
cheia oraşului;
Acordarea diplomei se va face
īntr-un cadru festiv, de către Primarul municipiului Tīrgu Mureş īn
prezenţa consilierilor.
Acordarea titlului de
Cetăţean de Onoare se poate face numai persoanelor īn
viaţă.
Cetăţenii romāni
cărora li s-a acordat titlul de Cetăţean de Onoare
beneficiază de următoarele drepturi:
-
īnscrierea īn Cartea de Onoare a municipiului;
-
scutirea de impozite şi taxe datorate bugetului local,
īn condiţiile legii;
-
gratuitate la accesul īn instituţiile social-culturale
şi locurile publice cu plată şi īn utilizarea mijloacelor de
transport īn comun din municipiul Tīrgu Mureş;
Cetăţenii altui stat
cărora li s-a acordat titlul de Cetăţean de Onoare se
bucură de toate drepturile civile şi politice recunoscute
cetăţenilor romāni, cu excepţia dreptului de a alege şi de
a fi ales şi de a ocupa o funcţie publică. Īn perioada
festivităţii de decernare a titlului de Cetăţean de
Onoare, cetăţenii din alte localităţi sau alt stat
beneficiază de masă şi cazare pe cheltuiala Consiliului local al
municipiului Tīrgu Mureş, potrivit reglementărilor legale īn materie.
CAPITOLUL VII
Art. 38. Consiliul local
administrează domeniul public şi privat al municipiului Tīrgu
Mureş, potrivit legii.
Aparţin domeniului public de
interes local toate bunurile care, potrivit legii sau prin natura lor sunt de uz sau interes public şi nu au fost declarate de
interes judeţean.
Aparţin domeniului privat al
municipiului Tīrgu Mureş, celelalte bunuri mobile sau imobile, altele
decāt cele care fac obiectul aliniatului precedent, aflate sau intrate īn
proprietatea municipiului prin căile şi mijloacele prevăzute de
lege. Bunurile municipiului Tīrgu Mureş luate īn evidenţă sunt
cele prevăzute şi aprobate īn Hotărārea Consiliului local nr.
158/1999.
Bunurile municipiului Tīrgu
Mureş pot fi date īn administrarea unor regii autonome şi
instituţii publice sau pot fi īnchiriate ori concesionate īn baza
legislaţiei īn vigoare.
Consiliul local are sarcina de a
apăra domeniul public şi privat al municipiului Tīrgu Mureş,
făcānd demersurile legale pentru redobāndirea obiectivelor care prin
tradiţie au aparţinut municipiului. Majorarea patrimoniului
municipiului va constitui o preocupare permanentă a Consiliului local
municipal.
Art. 39. Consiliul local poate hotărā
īnfiinţarea, īn condiţiile legii, a unor societăţi
comerciale, asociaţii, agenţii şi poate organiza alte
activităţi, īn scopul executării unor lucrări de interes
local, cu capital social constituit prin aportul Consiliului local şi a
altor persoane juridice sau fizice.
De asemenea,
hotărăşte asocierea cu alte Consilii locale, precum şi cu
agenţi economici din ţară şi din străinătate, īn
scopul realizării şi exploatării unor lucrări de interes
comun.
Art. 40. Consiliul local poate
iniţia şi hotărā īnfrăţirea cu alte
localităţi īn vederea realizării unei strānse colaborări pe
plan social, cultural-sportiv, economic şi ştiinţific.
Iniţiativa de
īnfrăţire poate veni şi din partea Primarului.
CAPITOLUL VIII
Art. 41. Īn municipiul Tīrgu Mureş
se acordă o atenţie deosebită sănătăţii,
asistenţei sociale şi īnvăţămāntului, la data de 1
ianuarie 2000 funcţionānd instituţiile din Anexa VII.
Art. 42. Īn municipiul Tīrgu Mureş
se acordă o atenţie deosebită activităţii culturale.
Īn municipiu funcţionează, la 1 ianuarie 2000, instituţiile de
cultură din Anexa VIII.
CAPITOLUL IX
DISTINCŢII
Art. 43. Īn semn
de cinstire pentru jertfele date şi pentru eroismul manifestat īn lupta
pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, Parlamentul Romāniei prin
Legea nr. 2/12 februarie 2000 a declarat municipiul Tīrgu Mureş
ORAŞ MARTIR.
Art. 44.
Municipiului Tīrgu Mureş i-a fost acordat Drapelul de Onoare al
Consiliului Europei. Acest for al Uniunii Europene a acordat direct treapta a
doua dintr-un şir de patru trepte de decoraţii (Diploma, Drapelul de
Onoare, Placa, Premiul Europei). Īn urma completării chestionarului trimis
de Consiliul Europei, s-a decis acordarea acestui Drapel de Onoare pentru
următoarele merite:
-
iniţierea unor programe culturale, educative şi
sociale īn colaborare cu societatea civilă;
-
conlucrare fructuoasă īntre diverse
comunităţi naţionale din oraş;
-
utilizarea bi-, respectiv trilingvismului īn relaţii
publice şi publicaţii;
-
eforturi depuse īn vederea promovării ideilor de
īnfrăţire şi īnţelegere reciprocă īntre naţiunile
Europei, prin parteneriate īntre oraşe.
CAPITOLUL X
DISPOZIŢII FINALE
Art. 45. Prezentul statut se adoptă
şi se modifică de către Consiliul local prin procedura
stabilită de Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al
Consiliului local.
ANEXA
1
LISTA NOMINALĂ
a consilierilor locali
municipali aleşi la data de 4 iunie 2000
Nr. crt. |
Numele şi prenumele |
Apartenenţa
politică |
1. |
FODOR IMRE |
U.D.M.R. |
2. |
BENEDEK ISTVAN |
U.D.M.R. |
3. |
RADULY LEVENTE |
U.D.M.R. |
4. |
SANTHA TIBOR |
U.D.M.R. |
5. |
KIRALY ŞTEFAN |
U.D.M.R. |
6. |
BAKOS LEVENTE ATTILA |
U.D.M.R. |
7. |
DAVID CSABA |
U.D.M.R. |
8. |
TORZSOK SANDOR LASZLO |
U.D.M.R. |
9. |
CSEGZI SANDOR |
U.D.M.R. |
10. |
KOLOZSVARI ZOLTAN
CSABA |
U.D.M.R. |
11. |
SPILMANN MIHAI |
U.D.M.R. |
12. |
FEKETE ATTILA-CSABA |
U.D.M.R. |
13. |
KIRSCH ATTILA |
U.D.M.R. |
14. |
ŢĀRU GAVRIL |
P.U.N.R. |
15. |
ŞTEFANOVICI
MIRCEA |
P.U.N.R. |
16. |
POPA EUGEN-LAUREAN |
P.U.N.R. |
17. |
MORARU OCTAVIAN |
P.U.N.R. |
18. |
PORUŢIU MIHAI |
C.D.R. |
19. |
OŞAN VIRGIL
GHEORGHE |
C.D.R. |
20. |
OPRIŞCAN MIHAI |
C.D.R. |
21. |
MOLDOVAN NICOLAE |
P.R.M. |
22. |
AMZA C-TIN
MĂRGĂRIT |
P.R.M. |
23. |
POP AUREL MIRCEA |
P.R.M. |
24. |
NATEA OVIDIU |
P.D.S.R. |
25. |
OPROIESCU PETRU-FLORIN |
P.D.S.R. |
ANEXA II
Aşezarea
geografică a municipiului Tīrgu Mureş
Municipiul
Tīrgu Mureş se află īn partea centrală a Podişului
Transilvaniei, pe latitudinea 46036 N şi longitudinea 24032
E la o īnălţime īntre 309 şi 475 m deasupra nivelului
mării, īntinzāndu-se pe ambele maluri ale rāului Mureş, la
aproximativ 150 km de la izvorul acestuia.
Rāul Mureş traversează
localitatea īn direcţia nord-est, sud-vest, pe o lungime de aproximativ 7
km, avānd un debit mediu de 37,5 m3/s, care iarna scade
considerabil, chiar pānă la 6 m3/s, debitul maxim fiind
măsurat īn timpul inundaţiilor din 1970 1.210 m3/s,
identic cu cel al Dunării la Viena.
Dealurile care īnconjoară
localitatea s-au format īn neogen, prin depuneri stratificate de argile,
nisipuri şi marnă. Dealurile de pe malul stāng formează un
şir īntreg, cu o īnălţime variind īntre 400 475 m, Platoul
Corneşti situāndu-se īn partea nord-estică, Dealul Viilor Mare
şi Mic īn partea estică, continuānd cu versantul sudic şi
sud-estic al Coloniei Funcţionarilor, care este de fapt zona nordică
a văii asimetrice a Pārāului Poklos, formānd aşa zisele cueste,
puternic stratificate, alunecoase, instabile.
Clima continentală,
tipică pentu zone deluroase, se caracterizează prin veri calde
şi ierni reci, cu o temperatură medie anuală de + 8,7 0C,
luna cea mai rece fiind ianuarie, cu temperatura medie de 4,3 0C,
iar cea mai caldă lună este iulie cu temperatura medie de 19,4 0C.
Timp de 286 de zile dint-un an, temperatura medie se ridică peste 0 0C.
numărul zilelor tropicale, cānd temperatura se ridică peste +30
0C, nu depăşeşte numărul de 30 de zile. Cea mai
joasă temperatură, -33 0C, a fost măsurată īn
ianuarie 1942 şi 1963, iar cea mai ridicată, +39 0C, īn
vara anului 1946. Soarele străluceşte deasupra oraşului īn medie
2.056,5 ore/an, suficient pentru culturile de cereale, legume, fructe şi
struguri, cultura acestora din urmă avānd tradiţii seculare īn viile
de pe Trebely (Tres Belle), Dealul Viilor Mare şi Mic.
Din cele 110 130 de zile
īnchise dintr-un an, cad īn medie 627,1 mm precipitaţii, īn ultimii 30 de
ani cantitatea acestora s-a redus la 586,1 mm.
Prin regularizarea Mureşului
şi a Pārāului Poklos, pericolul inundaţiilor s-a redus simţitor,
cele două pārāuri din zona sud-vestică Iepurilor şi Vulpii
constituie īn continuare pericol iminent īn cazul ploilor torenţiale.
Flora naturală şi fauna
municipiului se constituie din diferite specii ale stejarului şi cedrului
(Quercus Sessiliflora, Quercus robur, Quercus cerris), dar se găseşte
şi carpenul (Carpinus tetulus), teiul (Tilia cordata), arinul (Alnus
glutinosa) iar pe malul Mureşului şi al pārāurilor salcia (Salix
viminalis).
Pe teritoriul municipiului
există cāteva izvoare naturale cu debit destul de mare, iar īn partea
nord-estică, la 5 km de centrul oraşului, īn Sāngeorgiu de
Mureş, un izvor de apă sărată avānd caracter terapeutic,
fiind utilizat din anul 1902 īn acest scop.
ANEXA III
Scurt istoric al
municipiului Tīrgu Mureş
Situată
la īntālnirea a 3 zone geografice şi economice Cāmpia Transilvaniei,
Valea Mureşului şi Valea Nirajului, teritoriul municipiului Tīrgu
Mureş a fost locuit deja cu milenii īn urmă. Săpăturile
arheologice au scos la iveală vestigii romane īn īmprejurimile
oraşului. Aşezarea propriu-zisă s-a afirmat la īnceputul
istoriei sale ca o localitate de tārg, caracter ce i-a determinat soarta de-a
lungul secolelor, fapt incontestabil ce se reflactă īn denumirile istorice
ale oraşului. Īn prima atestare documentară din anul 1300,
localitatea apare cu numele de Forum Siculorum (Tārg al Secuilor), īn 1332 a
fost numit Novum Forum Siculorum (Noul Tārg al Secuilor), īn 1599 voievodul
Mihai Viteazul (1593 1601) l-a intitulat drept oppidi nostri
Zekelywasarhely (Tārgu nostru Zekelywasarhely), această denumire fiind
folosită pānă la 29 aprilie 1616, dată la care principele
Bethlen Gabor a ridicat aşezarea la rangul de oraş liber regal
(libera regiaque civitas), acordāndu-i dreptul de a folosi stema proprie,
schimbāndu-şi totodată şi denumirea oficială īn cea de
Marosvįsįrhely. Această denumire din urmă va fi transpusă īn
limbile locuitorilor oraşului: romānii l-au numit
Mureş-Oşorheiu, saşii i-au dat numele de Neumarkt şi
Neumarkt am Mieresch, iar negustorii greci l-au numit Agropolis. Denumirea oficială
de azi, Tīrgu Mureş, este deci o variantă modernă a numelui
tradiţional.
Īn evul mediu, localitatea era un oraş
de tārg al cărui locuitori se īndeletniceau cu meşteşuguri,
comerţ şi agricultură. Prestigiul orăşelului de
provincie se datora īn primul rānd funcţiei sale de
reşedinţă a scaunului Mureş, precum şi a faptului
că, oraşul a dat lăcaş de mai multe ori Dietelor
Transilvaniei (printre altele şi celei de la 1571 care a declarat
libertatea confesională pe teritoriul principatului).
Procesul de urbanizare a
localităţii a īnceput la sfārşitul secolului al XIV-lea. Īntr-un
act din 1447 se vorbeşte despre iarmaroacele oraşului, iar la
sfārşitul aceluiaşi veac se vorbeşte despre funcţionarea īn
oraş a unei duzine de bresle. Paralel cu creşterea ponderii economice
se transformă şi aspectul edilitar al localităţii: īn
primii ani ai secolului XV s-a īnceput construirea īn stil gotic a bisericii
şi a mănăstirii franciscane din perimetrul actual al
cetăţii, īn piaţa oraşului s-au ridicat cāteva clădiri
de piatră pe lāngă cele construite din lemn, iar īntre anii 1603
1652, la iniţiativa lui Borsos Tamas (1566 1634), prin efortul comun al
locuitorilor şi al breslelor a fost zidită Cetatea. Această
activitate edilitară s-a continuat şi īn secolele următoare:
īncepānd cu anul 1760 apar clădiri noi cu valoare artistică şi
arhitecturală deosebită, dintre care se remarcă Palatul
Toldalagi, casele Teleki şi Haller, clădirea Tablei regale, cele 3
biserici catolice construite īn stil baroc, biserica ortodoxă din lemn,
capodoperă a arhitecturii transilvănene a epocii, vechea
biserică greco-catolică zidită īn anul 1750 şi
reconstruită īn anul 1794, fiecare dintre ele fiind adevărate
vestigii ale elanului de construcţie al epocii respective.
Īncă din secolul al XVI-lea oraşul
se remarca ca un important centru cultural şi şcolar. Prima
şcoală orăşenească este atestată īncă din
anul 1492; a funcţionat o şcoală şi īn incinta
mănăstirii franciscane, apoi īn anul 1556, īn urma reformei
religioase s-a īnfiinţat o şcoală medie numită schola
particula, predecesorul actualului liceu Bolyai Farkas care, īn 1718 s-a
transformat īn colegiu. Īn această instituţie au studiat anual 800
1000 de tineri sub conducerea unor profesori, oameni de ştiinţă
cu renume mondial: teologul Laskai Csokas Peter cu o contribuţie de
seamă la dicţionarul poliglot editat īn 1584, naturalistul Borosnyai
Lukacs Janos, filozoful Dosa Elek şi matematicianul Bolyai Farkas, ultimii
doi fiind autorii acelei lucrări de reformare a
īnvăţămāntului care se poate considera a fi actuală şi
īn prezent. Īn 1708 şi-a deschis porţile gimnaziul romano-catolic,
care timp de un secol şi jumătate era un adevărat locaş de
studiu al tinerilor romāni de pe Cāmpia Transilvaniei (īntre 1782 1895 au
studiat aici pe lāngă cei 7860 de elevi catolici maghiari şi 3950
elevi romāni, īn majoritate greco-catolici).
Īn 1754 a fost mutat la Tīrgu Mureş
forul de apel, numit Tabla Regală, unde şi-au continuat studiile de
drept numeroşi tineri, protagonişti ai revoluţiei
paşoptiste, printre care Avram Iancu (1824 1872), Alexandru Papiu
Ilarian (1828 1878). Īn 1802 a fost deschisă biblioteca publică īn
urma unor sacrificii financiare inapreciabile ale lui Teleki Samuel care,
pānă la moartea sa din 1822, a adunat peste 40.000 de volume printre care
rarităţi şi chiar unicate ale culturii mondiale, lăsānd cea
mai de seamă colecţie de asemenea anvergură din perioada tārzie
a iluminismului.
Īnfiinţarea unei societăţi
pentru sprijinirea teatrului īntregeşte tabloul cultural al oraşului
din ultimele decenii ale secolului XIX.
Īn anul 1811, prin grija doctorului Gecse
Daniel ia fiinţă primul spital comunal cu 11 paturi pentru ca, mai
tārziu, īn 1856 să se deschidă īntr-o clădire cu etaj,
modernă la vremea respectivă, un spital cu 107 paturi, spital care
funcţionează şi īn prezent.
Tīrgu Mureş, ca oraş modern, s-a
născut īn a doua jumătate a secolului al XIX-lea, după ce la 20
noiembrie 1871 a fost dată īn folosinţă linia ferată
Războieni Tīrgu Mureş, fapt ce simbolizează intrarea
oraşului īn circuitul valorilor materiale şi spirituale ale
continentului. Īntemeietorul oraşului modern a fost primarul Bernady
Gyorgy (1864 1937), acel bărbat priceput, īndrăzneţ şi
de inimă (după cum l-a caracterizat Traian Popa, monograful
oraşului), care a lucrat cu īncăpăţānare īn dezvoltare
urbei, ridicānd Tīrgu Mureşul la rangul celor mai frumoase oraşe din
Transilvania, dotate cu utilităţi fără de care
civilizaţia nu se poate concepe.
Aproape toate clădirile publice mai
importante Primăria veche, Palatul culturii, cāteva şcoli,
şcoala de muzică, liceul militar, uzina electrică, alimentarea
cu apă potabilă, canalizarea şi asfaltarea oraşului se
leagă de numele lui.
Dezvoltarea economică şi
edilitară a oraşului s-a continuat īntr-un cadru nou după unirea
Transilvaniei cu Romānia. Īn perioada interbelică oraşul s-a
dezvoltat īn continuare, avānd īn persoana primarului Emil Dandea un promotor
al noului, un slujitor devotat al urbei. Īn această perioadă au fost
ridicate Catedrala ortodoxă şi cea greco-catolică din centrul
oraşului, precum şi clădirea primăriei īn stil
neobrāncovenesc. Īn toamna anului 1919 a luat fiinţă liceul Al. Papiu
Ilarian, primul liceu romānesc al oraşului, după care s-a
īnfiinţat primul liceu mixt de fete Unirea.
Artişti de seamă ai vremii au avut
o contribuţie esenţială la creşterea prestigiului
municipiului. George Enescu a fost cel care a intervenit la Guvern pentru
salvarea sălii mari a Palatului Culturii, cānd s-a dovedit a i se da o altă
destinaţie. Īn Tīrgu Mureş au trăit şi au creat
artişti plastici de seamă printre care Aurel Ciupe şi Bordi
Andras, compozitori renumiţi cel mai vestit fiind Constantin Silvestri.
După Dictatul de la Viena din 30 august
1940 īn Tīrgu Mureş s-au instaurat instituţiile autorităţii
ungare. Reprezentanţii acestei autorităţi, īn mare parte
străini de condiţiile istorice din Transilvania, au
nedreptăţit prin deciziile şi măsurile luate o categorie
īnsemnată a populaţiei din localitate. Aceste lipsuri au determinat o
bună parte a cetăţenilor de origine romānă să
părăsească Tīrgu Mureşul, pentru a se refugia īn
Transilvania de Sud. Discernămāntul şi cumpătarea
cetăţenilor din Tīrgu Mureş au făcut ca oraşul să
fie ferit de evenimente nedorite, de conflicte şi altercaţii īntre
cele cāteva etnii ale urbei. Din păcate, după intrarea armatei
hitleriste din Ungaria īn martie 1944, nici cele mai luminate minţi nu
s-au putut contrapune acelei acţiuni inumane a autorităţilor de
deportare masivă a populaţiei evreieşti din Tīrgu Mureş.
Majoritatea celor deportaţi şi-au găsit moartea īn lagărele
de exterminare din Germania.
Oraşul, ca şi aglomerare
edilitară, a scăpat relativ nevătămat din focul celui de al
II-lea război mondial, viaţa reluāndu-şi cursul său normal
imediat după trecerea frontului īn septembrie 1944.
Restaurarea dictaturii comuniste a īnsemnat
īn istoria oraşului şi īnceputul perioadei de industrializare
forţată, iar paralel cu o transformare radicală a aspectului
edilitar, s-au petrecut transformări atāt īn privinţa
componenţei sociale cāt şi etnice a locuitorilor oraşului, mai
ales după anul 1952, cānd a devenit reşedinţă a Regiunii
Autonome Maghiare. Deşi propulsat pe calea transformării īntr-un
centru urban industrializat, Tīrgu Mureş a rămas īn continuare un
puternic centru cultural şi şcolar. Īncă din anul 1945, prin
mutarea facultăţii de medicină a Universităţii Bolyai
Janos la Cluj, a luat fiinţă Institutul de Medicină şi
farmacie, īn anii şaizeci a fost īnfiinţat Institutul pedagogic de 3
ani, īnlocuit apoi cu Institutul de Subingineri, actualmente Universitatea
Tehnică.
Dezvoltarea oraşului se poate
caracteriza şi prin ritmul de creştere a populaţiei. La
sfārşitul secolului XV, īnceputul secolului XVI, Tīrgu Mureş avea
aproximativ 6 7000 de locuitori (se plătea impozit după 121 de
case, acest număr pe parcursul unui secol a crescut de 4 ori - cca.2800
īn 1637). Īn 1784 1785 cu ocazia noului recensămānt oficial au fost
conscrişi 5934 de suflete, oraşul situāndu-se din punct de vedere al
numărului de locuitori după Braşov, Sibiu, Cluj, dar īnainte de
Sighişoara, Bistriţa, Mediaş.
Oglinda
recensămintelor oficiale, privind evoluţia demografică şi
structura populaţiei după etnie şi religie, se prezintă
astfel:
Anul: 1833
1880 1910 1930 1966 1977
1992
total 6919 12.883 25527 38517 86500 130076 163625
romāni 459
670 1717 9494 26000
45639 75812
maghiari 5937 11376 22790 25359 60200 82200
83681
germani 177
528 606 735 - 773 555
evrei 16
- 755 2193 - 514 162
rromi -
- - - - 783 3255
alte
naţionalităţi 330 309 404
736 300 167 160
ANEXA VII
INSTITUŢII DE ĪNVĂŢĂMĀNT
Instituţii de īnvăţămānt
preşcolar:
- 19 grădiniţe cu
orar normal şi prelungit;
- Casa de copii preşcolari
cu deficienţe;
- Leagănul de copii;
Instituţii de īnvăţămānt
general:
- 19 şcoli generale;
- Casa de copii cu şcoala
ajutătoare;
- Şcoala ajutătoare
nr. 1;
- Palatul copiilor şi
elevilor;
Instituţii de īnvăţămānt
liceal:
- Liceul de
artă;
- Liceul teoretic Bolyai
Farkas;
- Colegiul Al. Papiu Ilarian;
- Colegiul Unirea;
Instituţii de īnvăţămānt
liceal de specialitate şi profesional:
- Grup şcolar Gheorghe
Şincai;
- Grupul şcolar industrial
Avram Iancu;
- Grupul şcolar Constantin
Brāncuşi;
- Grupul şcolar sanitar Gh.
Marinescu;
- Grupul şcolar Ion
Vlasiu;
- Grupul şcolar
Electromureş;
- Grupul şcolar economic
administrativ;
- Grupul şcolar agricol;
- Şcoala normală Mihai
Eminescu;
- Grupul şcolar de chimie
industrială;
- Grup şcolar Aurel Persu;
Instituţii de īnvăţămānt
superior:
- Universitatea de arte
teatrale;
- Universitatea de
Medicină şi Farmacie;
- Universitatea Petru Maior;
- Universitatea Dimitrie
Cantemir.
Instituţii de sănătate:
- Spitalul Clinic Judeţean Mureş cu următoarele secţii:
obstetrică-ginecologie; neonatologie; cardiologie; interne I secţia
hematologie; interne V; neurologie I; neurologie II; chirurgie I; chirurgie
III; chirurgie cardiovasculară; fizioterapie I; fizioterapie II; ortopedie
I; neurochirurgie; A.T.I.; cardiologie pediatrică; chirurgie pediatrică;
pediatrie I; O.R.L.; psihiatrie I; psihiatrie II; endocrinologie; oncologie;
neuropsihiatrie infantilă; medicală II secţia hematologie-boli
cronice.
-
Spitalul Clinic Municipal Tīrgu Mureş, cu următoarele secţii: medicală III;
chirurgie II; comp. ARSI; A.T.I; urologie; ginecologie II; oftalmologie;
ortopedie II; T.B.C. adulţi; T.B.C. copii; pediatrie II; pediatrie III;
neonatologie II; distrofici; contgioase SIDA; contagioase I; contagioase II;
chirurgie maxilo-facială; dermatologie; medicina muncii.
- Policlinica
judeţeană de adulţi.
- Policlinica
judeţeană de copii;
- Policlinica nr. II;
- Dispensare policlinice
stomatologice nr. I, II şi III;
- 97 cabinete individuale de
medici de familie;
ANEXA IV
ATRIBUŢII ŞI DOMENII DE
COMPETENŢĂ ALE
COMISIILOR DE SPECIALITATE PE DOMENII DE
ACTIVITATE
1. Comisia de studii, prognoze economico-sociale,
buget-finanţe şi administrarea domeniului public şi privat al
municipiului:
a)
avizează studii, prognoze orientative de dezvoltare
economico-socială;
b)
participă la elaborarea
bugetului local, controlează formarea, administrarea, īntrebuinţarea
şi executarea acestuia;
c)
propune spre aprobare
virările de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare;
d)
avizează īmprumuturile
şi conturile de īncheiere a exerciţiului bugetar;
e)
avizează propunerile de
impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, pe timp limitat;
f)
avizează şi verifică administrarea
domeniului public şi privat al municipiului;
g)
controlează administrarea regiilor autonome şi a
societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat subordonate
consiliului;
h)
propune īnfiinţarea instituţiilor şi
agenţilor economici de interes local;
i)
avizează concesionarea sau īnchirierea de servicii
publice, participarea la societăţi comerciale, locaţia de
activitate sau servicii ale administraţiei publice locale;
j)
avizează studii şi propuneri privind asocierea cu
alte consilii locale, precum şi cu agenţii economici din
ţară şi din străinătate, īn scopul realizării
şi exploatării unor lucrări de interes comun;
k)
propune stabilirea legăturilor de colaborare,
cooperare şi īnfrăţire cu localităţi din
străinătate;
l)
avizează studii privind īnfiinţarea unor
fundaţii, de angajarea unor īmprumuturi, de depunerea īn bănci a
resurselor neutilizate (cu excepţia celor derivate din bugetul statului),
suspendarea finanţării unor acţiuni, cu excepţia
serviciilor publice de bază, sprijinirea instituţiilor proprii
şi alte instituţii interesate pe teritoriul municipiului;
2.
Comisia de organizare şi dezvoltare urbanistică, realizarea
lucrărilor publice, protecţia mediului īnconjurător, conservarea
monumentelor istorice şi de arhitectură:
a)
participă la elaborarea programelor de organizare
şi dezvoltare urbanistică a localităţilor, precum şi
de amenajarea teritoriului, cu respectarea tradiţiei locale şi a
prevederilor legale, avizează aceste programe;
b)
avizează şi controlează realizarea
lucrărilor publice;
c)
avizează studii pentru refacerea şi
protecţia mediului īnconjurător īn scopul creşterii
calităţii vieţii;
d)
avizează norme privind protecţia şi
conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură, a parcurilor,
propune elaborarea studiilor īn acest sens;
e)
se īngrijeşte de descoperirea, prezentarea şi
propagarea unor valori īn domeniul turismului;
f)
coordonează dezvoltarea turismului local, analizānd
periodic evoluţia acestuia;
g)
avizează propunerile privind regulile şi normele
de despăgubire a cetăţenilor īn cazul unor restricţii īn
construcţii, hotărāte īn interes propriu al administraţiei
publice locale, precum şi reguli privind controlul asupra domeniului
public al municipiului;
h)
face propuneri privind declararea unor zone drept zone
ocrotite sau rezervaţii naturale;
i)
avizează normele locale de zgomot şi
vibraţii, de poluarea aerului īn urma distrugerii deşeurilor
rezultate din gospodării;
j)
propune elaboraera de studii privind
īmbunătăţirea stării drumurilor publice şi a
circulaţiei şi avizează aceasta;
k)
propune elaborarea de studii privind dezvoltarea şi
īntreţinerea reţelei de drumuri publice şi a spaţiilor
publice şi avizează acestea;
3.
Comisia pentru comerţ, servicii publice şi relaţii cu
cetăţenii:
a) avizează numirea
şi eliberarea din funcţie a membrilor consiliilor de
administraţie ale regiilor autonome şi societăţilor
comerciale cu capital majoritar de stat subordonate Consiliului local şi
membrii īmputerniciţilor statului de la societăţile comerciale
cu capital integral de stat, de interes local;
b) analizează trimestrial
rapoartele comisiilor īmputerniciţilor statului de la
societăţile comerciale de interes local, organizează şi
verifică controlul acestora;
c) face propuneri pentru
elaborarea şi avizează normele orientative pentru regiile autonome
şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, de
interes local;
d) organizează controlul
bunei funcţionări a serviciilor de gospodărie comunală,
transport local şi reţele edilitare;
e) organizează controlul
serviciilor publice īn vederea asigurării condiţiilor de
operativitate şi eficienţă;
f)
face propuneri pentru elaborarea de studii pentru īncurajarea liberei
iniţiative, īn condiţiile legii, face propuneri concrete privind
asigurarea libertăţii comerţului şi a concurenţei
loiale;
g) organizează controlul
tārgurilor, pieţelor, oboarelor, locurilor şi parcurilor de
distracţii, elaboarează propuneri privind
īmbunătăţirea funcţionării acestora;
h) propune elaborarea de studii
privind posibilităţile de īmbunătăţire permanentă
a relaţiilor administraţiei locale cu cetăţenii;
i)
organizează controlul privind exploatarea gospodăririi
fondului locativ din subordine, face propuneri pentru
īmbunătăţirea acestuia;
4.
Comisia pentru activităţi ştiinţifice, de
īnvăţămānt, sănătate, cultură, sport şi de
agrement:
a)
avizează studii pentru īmbunătăţirea
funcţionării instituţiilor locale de īnvăţămānt,
sanitare, de cultură şi de tineret, de sub autoritatea Consiliului
local municipal;
b)
face propuneri pentru elaboarea de studii privind
īmbunătăţirea condiţiilor necesar petrecerii timpului
liber;
c)
studiază condiţiile desfăşurării
activităţilor ştiinţifice, culturale, aristice şi face
propuneri īn vederea īmbunătăţirii acestora;
d)
studiază posibilităţile
īmbunătăţirii condiţiilor de practicare a sportului şi
de agrement şi face propuneri pentru acţiuni concrete īn acest sens;
6.
Comisia
pentru administraţie publică locală, protecţie
socială, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea
drepturilor şi a
libertăţilor cetăţeneşti, probleme de
minorităţi şi culte:
a) face
propuneri concrete privind contribuţia organelor administaţiei
publice locale la realizarea măsurilor de protecţie socială,
solicită elaborarea de studii īn acest sens;
b) studiază
posibilităţile de īnfiinţare a unor instituţii de
binefacere de interes local, de asigurare a funcţionării īn
condiţii optime a celor existente;
c) propune
măsuri privind asigurarea ordinei publice, īntocmeşte norme proprii
privind conlucrarea Consiliului local municipal cu unităţi ale
Ministerului de resort;
d) organizează
controlul respectării drepturilor şi a libertăţilor
fundamentale ale cetăţenilor;
e) elaborează
propuneri privind asigurarea funcţionării īn bune condiţii a
instituţiilor specifice ale minorităţilor, organizează
controlul asupra prevenirii lezării īn drepturi a acestora;
f) asigură
contactul permanent al consiliului cu reprezentanţii tuturor cultelor
existente pe raza municipiului şi asigură consultarea acestora īn
privinţa problemelor generale şi specifice aparţinānd īn
domeniul administraţiei publice locale;
g) ia
măsuri concrete pentru afirmarea drepturilor minorităţilor
naţionale;
ANEXA V
ANEXA VI
Instituţii de cultură din municipiul Tīrgu
Mureş;
- Filarmonica de Stat;
- Teatrul Naţional (companiile Tompa Miklos şi Liviu Rebreanu)
- Ansamblul de cāntece şi dansuri populare
Mureşul;
- Teatrul Ariel pentru copii şi tineret;
- 3 cinematografe aparţinānd RADEF;
- Teatrul Studio al Universităţii de
arte teatrale;
- Biblioteca judeţeană cu secţii de
literatură beletristică şi tehnică;
- Biblioteca documentară Teleki;
- Universitatea Populară;
- Casa de Cultură a Ştiinţei şi
Tehnicii Mihai Eminescu;
- Casa de Cultură a Studenţilor.
JUDEŢUL
MUREŞ
CONSILIUL
LOCAL MUNICIPAL TĪRGU MUREŞ
din ______________________ 2000
privind aprobarea Statutului municipiului Tīrgu Mureş
Consiliul local municipal Tīrgu Mureş, īntrunit īn şedinţa
ordinară de lucru,
Văzānd Expunerea de motive nr. 432 din 23
octombrie 2000, prezentată de Serviciul relaţii cu consilierii,
secretariat, evidenţă alegători şi arhivare,
Văzānd Hotărārea Consiliului local municipal nr. 54/31 octombrie 1996 prin care s-a aprobat Statutul municipiului Tīrgu Mureş,
Īn temeiul prevederilor art. 110 al Regulamentului
de Oganizare şi Funcţionare al Consiliului local municipal, aprobat
prin Hotărea Consiliului nr. 129/31 august 2000, a art. 20, alin. 2, lit.
b şi ale art. 28 din Legea nr. 69/1991 privind administraţia
publică locală, republicată,
H o t ă r ă ş t e :
Art. 1.
Se aprobă Statutul
municipiului Tīrgu Mureş.
Art. 2. Executivul Consiliului local
municipal Tīrgu Mureş va asigura tipografierea şi distribuirea
Statutului aprobat, sub formă de broşură, īntr-un număr
suficient de exemplare, care să asigure nevoile consilierilor, ale
Aparatului Executiv şi a unor instituţii interesate, cu suportarea
cheltuielilor la bugetul local.
Art. 3. Cu aducerea la īndeplinire a
prevederilor prezentei hotărāri se īncredinţează Executivul
Consiliului local municipal prin toate direcţiile de resort.
Preşedinte de şedinţă
ing. Popa
Eugen
CONTRASEMNEAZĂ
Secretar
Consiliul local municipal
jrs. Cornel Brişcaru
R O M Ā N I A APROBAT
JUDEŢUL
MUREŞ P
R I M A R ,
SECRETAR dr. Dorin Florea
SERVICIUL
RELAŢII CU CONSILIERII, SECRETARIAT,
EVIDENŢĂ
ALEGĂTORI ŞI ARHIVARE
Nr. 432
din 23 octombrie 2000
privind susţinerea proiectului de hotărāre referitor la aprobarea
Statutului municipiului Tīrgu Mureş
Avānd īn vedere că municipiul Tīrgu Mureş, ca unitate
administrativ teritorială, este persoană juridică cu
deplină capacitate de exerciţiu, care posedă un patrimoniu
format din domeniul public şi domeniul privat, exercitāndu-şi, īn
condiţiile legii, autoritatea pe teritoriul stabilit de lege,
Īn condiţiile īn care de la data
aprobării Statutului municipiului Tīrgu Mureş au trecut 4 ani,
intervenind īn acest interval de timp o serie de modificări īn ceea ce
priveşte datele statistice la nivelul municipiului Tīrgu Mureş
cuprinse īn Statut,
Avānd īn vedere solicitările consilierilor municipali aleşi la data de 4 iunie 2000, apare ca necesară modificarea şi completarea Statutului municipiului Tīrgu Mureş, aprobat prin Hotărārea nr. 54/31 octombrie 1996,
Faţă de cele mai sus menţionate,
conform Hotărārii Consiliului local municipal nr. 129/31 august 2000, prin
care s-a aprobat Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a
Consiliului local municipal Tīrgu Mureş, propunem aprobarea Statutului
municipiului Tīrgu Mureş.
ĪNTOCMIT
Secretarul
Consiliului local municipal
jrs. Cornel Brişcaru
_____________________________________________________________________
Īn temeiul prevederilor art. 61 din Regulament,
comisiile de specialitate , enumerate mai jos, avizează proiectul de
hotărāre prezentat:
1. Comisia de studii, prognoze economico-sociale, buget-finanţe şi administrarea domeniului public şi privat al municipiului:
Preşedinte Secretar
Kolozsvari
Zoltan Csaba Popa
Eugen Laurean
2. Comisia de organizare şi dezvoltare urbanistică, realizarea lucrărilor publice, protecţia mediului īnconjurător, conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură:
Preşedinte Secretar
Torzsok Sandor Laszlo Moldovan
Nicolae
3. Comisia pentru comerţ, servicii publice şi relaţii cu cetăţenii:
Preşedinte Secretar
Natea Ovidiu Kirsch Attila
4. Comisia pentru activităţi ştiinţifice, de īnvăţămānt, sănătate, cultură, sport şi agrement:
Preşedinte Secretar
Benedek
Istvan Oşan
Virgil
5. Comisia pentru administraţie publică locală, protecţie socială, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi a libertăţilor cetăţeneşti, probleme de minorităţi şi culte:
Preşedinte Secretar
Poruţiu Mihail Santha
Tibor