ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TÂRGU MUREŞ
HOTĂRÂREA nr. 228
din 28 noiembrie 2002
privind stabilirea unor măsuri de
funcţionare şi reabilitare a
cimitirelor
din municipiul Târgu Mureş
Consiliul Local Municipal Târgu Mureş, întrunit în şedinţă ordinară de lucru,
Văzând expunerea de motive nr. _________ din _____________, prezentată de către Administraţia Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Servicii Auxiliare şi Vespasiane privind stabilirea unor măsuri de funcţionare şi reabilitare a cimitirelor din municipiul Târgu Mureş
Văzând
Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 262/1982 privind
Regulamentul tip privind administrarea cimitirelor şi crematoriilor precum
şi Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 536/1997 pentru
aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind modul
de viaţă a populaţiei
În
baza prevederilor art. 38, alin.2, lit. „i”, „f” şi art. 46 din Legea nr.
215/2001 privind administraţia publică locală
H o
t ă r ă ş t e :
Art.1. Se aprobă Regulament privind administrarea cimitirelor din municipiul Târgu Mureş prevăzut în anexa 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se organizează ca administraţie proprie în subordinea Administraţia Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane, Cimitirul de pe str. Verii sub denumirea de Cimitir Municipal Central, începând cu data de 1 aprilie 2003.
Art.3. Se organizează ca administraţie proprie în subordinea Administraţia Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane, Cimitirul din zona Remetea sub denumirea de Cimitir Municipal Remetea, începând cu data de 1 mai 2003.
Art.4. Se însărcinează Direcţia Strategie, Comunicare şi Resurse Umane ca împreună cu Administraţia Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane să redacteze şi să supună aprobării Consiliului Local un proiect de hotărâre privind modificarea organigramei şi statului de funcţii al Administraţiei Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane.
Art.5. Se împuterniceşte Primarul municipiului Târgu Mureş prin Administraţia Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane ca să facă demersurile necesare în vederea reabilitării cimitirelor municipale, celor aparţinând cultelor religioase, precum şi altor cimitire de pe raza municipiului Târgu Mureş, stabilindu-se ca termen limită 31 octombrie 2004.
Art.6. Cu ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri se însărcinează Primarul, Administraţia Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane.
Preşedinte de şedinţă
Ing. David Csaba
Contrasemnează,
Secretar Consiliul local municipal,
Maria Cioban
Privind
organizarea şi funcţionarea cimitirelor din Municipiul Târgu
Mureş
CAP.1
ART. 1
Cimitirele aflate în proprietatea municipiului Târgu Mureş sunt administrate de autoritatea publică locală cu excepţia celor aflate, potrivit legii, în administrarea unor culte sau comunităţi.
ART.2.
Înfiinţarea, extinderea sau desfiinţarea cimitirelor se face potrivit legii, prin hotărâre a Consiliului Local, cu respectarea planului urbanistic general.
ART.3
Întreţinerea cimitirelor aflate în proprietatea municipiului Târgu Mureş, atribuirea în concesiune a locurilor de înhumare şi a niselor, asigurarea lucrărilor şi obiectivelor necesare ceremoniilor funerare, precum şi a unor servicii specifice, revin administraţiilor cimitirelor din cadrul Serviciului public Administraţiei Cimitirelor, Cetăţii Medievale, Serviciilor Auxiliare şi Vespasiane, denumit în continuare „Administraţia Cimitirelor” .
Activităţile prevăzute la alin. 1, se asigura de administraţiile cimitirelor aparţinând cultelor, pentru cimitirele aflate în administrarea acestora.
ART. 4
Înhumările şi reînhumările se efectuează în cimitirele administrate de autoritatea publică locală, precum şi în cimitirele aflate în proprietatea cultelor.
CAP. 2
Atribuirea în folosinţă, amenajarea şi întreţinerea
locurilor de înhumare din cimitire
ART. 5
Locurile de înhumare din
cimitirele municipale vor putea fi atribuite numai în folosinţă - la
cererea cetăţenilor – de către Administraţia
Cimitirelor, în
condiţiile stabilite prin prezentul regulament.
ART. 6
Locurile de înhumare vor avea
dimensiunile de 3 x 2 m cu intervale între acestea de 0,5 m. Locurile de
înhumare vor fi numerotate şi grupate, între acestea urmând sa fie amenajate
căile de acces necesare.
ART. 7
Locurile de înhumare vor putea fi
atribuite în concesiune, în condiţiile prezentului, după cum
urmează :
-
după decesul unei persoane, la cerere din timpul vieţii
dacă a împlinit vârsta de 65 de ani sau starea
sănătăţii este precară, pe durata de 20 ani, cu posibilitatea de prelungire a
acestei ultime perioade prin reconcesionări succesive pe perioade de câte 10 ani.
-
ultima înhumare pe locurile atribuite în concesiune pe durata de 20 ani
se va putea face cu cel puţin 7 ani înainte de expirarea acestei durate,
cu excepţia cazurilor în care s-a aprobat prelungirea dreptului de
concesiune de către organul care a atribuit aceste locuri.
-
atribuirea locurilor de înhumare se face în ordinea numerică a
acestora prin act de concesionare, eliberat de administraţiile cimitirelor
după plata tarifelor stabilite prin hotărâre a Consiliului local.
- locurile de înhumare pentru
beneficiarii legilor speciale, (veterani de război, revoluţionari,
deţinuţi politici, refugiaţi etc.), vor fi atribuite în
condiţiile de mai sus, cu titlu gratuit, după caz, în parcelele
special destinate acolo unde ele există.
-
pentru osemintele deshumate se poate atribui, pe termen nelimitat o
nişă specială fie în cimitirul în care s-a făcut
deshumarea, fie în alt cimitir, cu plata tarifelor legale.
ART. 8
Administraţiile cimitirelor
vor putea atribui în folosinţă locuri de înhumare pe durata de 20
ani, amenajate, cu 2-4 cripte de înhumare suprapuse sau fără astfel
de amenajări.
Titularii dreptului de concesiune
a locurilor de înhumare pe durata de 20 ani, vor suporta în afara tarifelor
stabilite pentru atribuire, contravaloarea criptelor executate de firme
specializate.
ART. 9
Unei persoane i se va putea
atribui în concesiune, pe durata de 20 ani, numai un singur loc de înhumare.
În acest loc vor putea fi înhumaţi titularii dreptului de concesiune, soţii acestora, precum şi ascendenţii şi descendenţii lor.
Atribuirea aceluiaşi titular a unui alt loc de înhumare este nulă de drept şi atrage după sine încetarea dreptului de concesiune asupra acestuia.
ART. 10
Administraţia Cimitirelor, cu aprobarea prealabilă a autorităţii publice locale, va putea aproba atribuirea în folosinţă gratuită pe durata de 7 ani a locurilor de înhumare, persoanelor lipsite de posibilitatea de a plăti tarifele legale.
ART. 11
Dreptul de concesiune a locurilor de înhumare încetează:
a) la expirarea duratei de concesiune;
b) când titularul dreptului de concesiune renunţă la acest drept, în favoarea administraţiei cimitirelor;
c) în cazurile prevăzute la art. 9 alin. 3;
d) în caz de părăsire sau menţinere în stare de neîngrijire pe o perioadă mai mare de 2 ani a locurilor de înhumare şi a lucrărilor funerare.
Administraţiile cimitirelor vor încunoştinţa în scris pe titularii dreptului de concesiune asupra încetării acestui drept.
Taxele de concesiune încasate nu se restituie.
ART. 12
În cazul în care dreptul de concesiune a locurilor de înhumare a incetat potrivit art. 11 şi pe aceste locuri există lucrări funerare, foştii titulari sunt obligaţi să desfiinţeze şi să ridice aceste lucrări în termen de 90 de zile de la primirea înştiinţării. În caz contrar aceste lucrări vor fi desfiinţate de administraţiile cimitirelor, iar materialele rezultate, vor fi valorificate de acestea cu aceeaşi destinaţie.
ART. 13
Titularii dreptului de concesiune a locurilor de înhumare au obligaţia de amenajare şi întreţinere a acestor locuri, şi a lucrărilor funerare existente, asigurându-le un aspect cât mai îngrijit.
CAP. 3
Condiţii de executare a lucrărilor funerare
ART. 14
Se pot executa următoarele lucrări funerare:
A. La locurile de înhumare atribuite în concesiune pe o durata de 7 ani: însemne, borduri sau împrejmuiri.
B. La locurile de înhumare atribuite în concesiune pe o durata de 20 ani:
a) lucrări subterane constând din cripte.
b) lucrări supraterane de natura celor prevăzute la lit. A cât şi alte lucrări cum ar fi: lespezi, obeliscuri şi alte lucrări de artă plastică.
ART. 15
Autorizarea executării lucrărilor funerare la locurile de înhumare se va face, potrivit legii, după cum urmează:
a) de către primarul municicpiului Târgu Mureş pentru lucrări de artă plastică;
b) de Administraţia Cimitirelor pentru lucrările subterane precum şi pentru lucrările supraterane prevăzute la art. 14 lit. A si B exclusiv lucrări de artă plastică.
ART. 16
Lucrările funerare prevăzute la art. 14 vor putea fi începute numai după obţinerea autorizaţiei de către titularul dreptului de concesiune sau firma specializată în executarea de lucrări funerare pentru fiecare lucrare sau cimitir, după caz, si vor fi executate în termen de cel mult 1 an de la eliberarea acesteia, la expirarea termenului.
Construirea fără autorizaţie sau cu încălcarea acesteia atrage sancţiunile şi măsurile stabilite, potrivit legii.
ART. 17
Executarea şi repararea lucrărilor funerare, subterane sau supraterane, se asigură de către titularii locurilor de înhumare prin firme specializate pentru astfel de lucrări.
Pentru lucrări de artă
plastică Administraţia Cimitirelor va asigura executarea unor astfel
de lucrări, în condiţiile legii.
Lucrările prevăzute la alin. 1 vor putea fi executate şi direct de
titularii dreptului de concesiune a locurilor de înhumare numai în cazul în
care aceştia sau persoanele prevăzute la art. 9 alin.
2 au o calificare corespunzătoare profilului acestor lucrări.
CAP. 4
Înhumarea,
deshumarea şi transportul persoanelor decedate
ART. 18
Înhumarea persoanelor decedate se
face numai pe baza adeverinţei eliberate în acest scop de primăriile
la care s-a întocmit actul de deces după plata taxelor pentru înhumare,
stabilite prin hotărâre a Consiliului local.
În cazul persoanelor decedate în
alte localităţi decât aceea în care urmează să aibe loc
înhumarea, aceasta se face şi pe baza autorizaţiei sanitare de
transport.
ART. 19
Pentru înhumările la
locurile în concesiune pe durata de 20 ani este necesar să se prezinte
actul de atribuire în concesiune, dovada gradului de rudenie cu titularul
dreptului de folosinţă în cazul când urmează a fi înhumate
rudele acestuia prevăzute la art. 9 alin. 2.
În cazul în care un loc de înhumare atribuit pe o durată de 20 ani se află în concesiune mai multor titulari înhumarea membrilor de familie prevăzuţi la art. 9 alin. 2 se face cu acordul titularilor.
ART. 20
Persoanele decedate vor putea fi
depuse înainte de înhumare în sălile de ceremonii funerare numai pe baza
certificatului de îmbălsămare. În cazul în care depunerea persoanelor
decedate se face în sălile de ceremonii funerare aparţinând
administraţiilor cimitirelor, se va plăti tariful stabilit
hotărârii Consiliului local.
În sălile de ceremonii
funerare nu vor fi depuse persoane decedate din cauza unor boli contagioase.
ART. 21
În locurile de înhumare
neamenajate cu cripte înhumarea se va face la o adâncime de minimum 2 m şi
numai pentru o singură persoană decedată.
ART. 22
Deshumarea persoanelor decedate
se poate face numai după 7 ani de la data înhumării, pe baza
adeverinţei eliberate în acest scop de Administraţia Cimitirelor.
În mod excepţional,
deshumarea se poate face şi înainte de expirarea termenului prevăzut
la alin. precedent, după cum urmează:
a) după împlinirea
termenului de un an de la data înhumarii şi numai în perioada 1 noiembrie
- 31 martie, pe baza adeverinţei eliberată de centrele sanitare
şi antiepidemice teritoriale, în scopul reînhumării persoanei
decedate în alt loc de înhumare.
b) indiferent de data când a avut
loc înhumarea, pe baza dispoziţiei date, potrivit legii, de parchete sau
de instanţele judecătoreşti.
ART. 23
Deshumarea osemintelor persoanelor
decedate în urmă cu 7 ani, precum şi reînhumarea lor se poate face în
tot timpul anului pe baza adeverinţei eliberate în acest scop de
Administraţia Cimitirelor.
ART. 24
Deshumările şi
reînhumările se fac de administraţiile cimitirelor, în prezenţa
familiei persoanei decedate sau a unui reprezentant al acesteia şi a
administratorului cimitirului, cu respectarea normelor sanitaro-antiepidemice.
În cazul în care la expirarea
termenelor de atribuire în concesiune a locurilor de înhumare, membrii familiei
persoanei decedate sau reprezentantului acesteia, nu au luat măsuri pentru
efectuarea deshumării, aceasta va fi făcută de catre
administraţia cimitirului după 60 de zile de la data când s-a
solicitat în scris celor în cauză să procedeze la deshumare. În
astfel de cazuri deshumarea se va face şi în prezenţa unui delegat al
primăriei, osemintele urmând a fi reînhumate de administraţia
cimitirelor în locurile stabilite de aceasta, menţionându-se faptul într-o
evidenţă separată.
ART. 25
Transportul persoanelor decedate
în vederea înhumării în aceeaşi sau în altă localitate, se va
face de firmele specializate cu vehicule mortuare, special amenajate, cu
respectarea normelor sanitaro-antiepidemice.
Firmele specializate vor asigura
în aceleaşi condiţiuni transportul pe teritoriul ţării si a
persoanelor decedate în străinătate, care urmează să fie
înhumate în ţară, precum şi a celor decedate în ţară
care vor fi înhumate în străinătate. Efectuarea transporturilor
internaţionale se va asigura cu respectarea normelor din convenţiile
internaţionale şi pe baza unui paşaport de transport mortuar în
condiţiile stabilite de art.152 din Ordinul M.S. nr. 536/1997.
ART. 26
Plata pentru transportul
persoanelor decedate se va face potrivit tarifelor stabilite în condiţiile
legii.
CAP. 5
Prestarea de servicii funerare. Responsabilităţi.
ART. 27
Administraţiile cimitirelor
asigură întreaga gama de servicii, lucrări şi obiecte necesare
ceremoniilor funerare, precum şi a altor servicii şi lucrări de
amenajare şi întreţinere a locurilor de înhumare şi a
nişelor în regie proprie sau prin firme specializate, astfel încât
cerinţele populaţiei în cazul decesului unei persoane, să poată
fi satisfăcute într-un singur loc cu operativitate şi în
condiţii corespunzătoare.
Prestarea serviciilor funerare se
va face în baza solicitărilor celor interesaţi, cu plata
preţurilor şi tarifelor stabilite potrivit legii.
ART. 28
Administraţiile cimitirelor
răspund de îngrijirea şi paza cimitirelor, revenindu-le
obligaţia să întreţină în bună stare camerele de
depunere şi ceremonii funerare, împrejmuirile, căile de acces,
spaţiile verzi, instalaţiile de alimentare cu apă, energie
electrică, canalizare şi alte dotări, printr-un număr de
personal calificat corespunzător.
Fiecare cimitir va asigura cel
puţin două camere de depunere a decedaţilor şi un
spaţiu de ceremonii corespunzător. Împrejmuirea cimitirelor va consta
dintr-un gard de înălţime de minim 2 m, iar în cazul amplasării
lui în zone locuite şi o funcţionalitate estetică adecvată,
între morminte şi gard lăsânde-se o zonă liberă de 3 m.
Administraţiile cimitirelor
vor asigura, prin plantaţii corespunzătoare, perdelele de
protecţie şi spaţiile verzi precum şi alte dotări
specifice.
CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 29
Primăria municicpiului Târgu
Mureş - prin Administraţia
Cimitirelor -, precum şi cultele şi comunităţile
asigură dotarea cimitirelor administrate cu utilităţile necesare
funcţionării în condiţii corespunzătoare, împrejmuirea
acestora precum şi sistematizarea lor, conform planului urbanistic
general, ţinând seama de dimensiunile locurilor de înhumare şi a
celorlalte prevederi din prezentul regulament.
ART. 30
Mormintele şi operele
comemorative de război, ale eroilor, precum şi ale oamenilor de
ştiinţă, cultură şi artă aflate în cimitirele din
municipiul Târgu Mureş şi pe domeniul public, sunt întreţinute
şi îngrijite de administraţiile cimitirelor şi Serviciile
publice municipale sub coordonarea Arhitectului Şef şi Direcţiei
Tehnice.
ART. 31
Actele de concesionare a
locurilor de înhumare eliberate de administraţiile cimitirelor până
la intrarea în vigoare a prezentului regulament rămân valabile.
ART. 32
Cultele şi comunităţile care au în administrare cimitire, vor aplica în mod corespunzător prevederile prezentului regulament, referitoare la administrarea cimitirelor.
ART. 33
Prezentul regulament intră în vigoare de la 1 ianuarie 2003.
--------------------