JUDEȚUL
MUREȘ
CONSILIUL
LOCAL MUNICIPAL TÎRGU MUREȘ
din
27 martie 2003
privind aprobarea Regulamentului cu privire la realizarea dezvoltării rețelei de distribuție apă potabilă și canalizare în municipiul Tîrgu Mureș
Consiliul local al municipiului Tîrgu Mureș, întrunit în ședință ordinară
de lucru,
Văzând expunerea de motive prezentată de consilier ing. Torzsok Sandor,
Având în vedere Referatul nr. 166/23.01.2003, întocmit de Direcția Tehnică
și Administrarea Patrimoniului, Serviciul tehnico-edilitar și rutier,
Conform prevederilor O.G. nr. 32/2002, privind organizarea și funcționarea
serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare, modificată prin Legea
nr. 634/2002,
În baza prevederilor art. 38, lit. f și art. 46 din Legea nr. 215/2001,
privind administrația publică locală,
Art.
1.
Se aprobă Regulamentul cu privire la
realizarea dezvoltării rețelei de distribuție apă potabilă și canalizare în
municipiul Tîrgu Mureș, prezentat în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. Cu data
prezentei se abrogă Hotărâreea Consiliului Local nr. 137/2000.
Art. 3. Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredințează Primarul municipiului Tîrgu Mureș, dr. Dorin Florea, și Executivul Consiliului local prin Direcția Tehnică și Administrarea Patrimoniului și R.A. Aquaserv Tîrgu Mureș.
Președinte de
ședință
Contrasemnează
ing. David Csaba
Secretarul
municipiului Tîrgu Mureș ______________________
Maria Cioban
cu privire la realizarea dezvoltării rețelei publice de
alimentare cu apă și de canalizare în
municipiul Tîrgu Mureș
1.1.(a.)
Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric și de a asigura
metodologia unitară de realizare a dezvoltării rețelei publice de alimentare
cu apă și canalizare în municipiul Tg
Mureș.
(b.) Regulamentul se referă la:
-
dezvoltări din fonduri publice sau din sursele
proprii de dezvoltare ale Operatorului;
- dezvoltări din sursele agenților economici, instituțiilor publice sau utilizatorilor casnici
(c.) Regulamentul asigură respectarea cadrului
legislativ în vigoare și creează condițiile de realizare la un
nivel tehnic calitativ ridicat și unitar al rețelelor noi de apă și canalizare
1.2. Utilizatorii regulamentului sunt :
-
Consiliul local - în calitate de proprietar al rețelelor publice de alimentare cu apă și
canalizare
- Primăria
- în calitate de organ executiv al Consiliului local
-
R.A.Aquaserv - în calitate de operator care administrează
și exploatează
sistemul public de alimentare cu apă și canalizare și asigură prestarea
serviciilor de apă și canalizare la utilizatori
-
agenți economici,
instituții publice și utilizatori casnici ( persoane fizice și
asociații de proprietari / locatari ) denumiți utilizatori , care realizează
din surse proprii dezvoltări de rețele
de apă și canalizare în vederea racordării unor imobile la sistemul public de
alimentare cu apă și de canalizare
existent
-
Antreprenor - entitatea care realizează
execuția lucrării de dezvoltare a rețelelor de apă și canalizare
1.3.
Delimitarea proprietăților
(a) Branșamentul până la contor, inclusiv căminul
de branșament și contorul, aparține rețelei publice de distribuție a apei,
indiferent de modul de finanțare a realizării acestuia;
(b)Racordul de la cămin
spre rețea, inclusiv căminul de racord , aparține rețelei publice de
canalizare, indiferent de modul de finanțare a realizării acestuia;
(c) În situația în care
rețelele publice de alimentare cu apă și canalizare, inclusiv
instalațiile și construcțiile speciale aferente, sunt amplasate în terenuri
proprietăți private sau aparținând agenților economici sau instituții,
operatorul va avea acces pentru intervenții sau în orice situație impusă de
buna funcționare a sistemului.
1.4.
Autorizarea lucrărilor
(a)
Executarea oricăror lucrări de
dezvoltare a rețelei publice de alimentare cu apă și canalizare sau a
modificării instalației interioare de apă și canalizare se poate realiza numai cu
respectarea autorizației de construcție, eliberată în conformitate cu
dispozițiile legale.
(b)
Autorizația de construcție
constituie actul de autoritate al
administrației locale pe baza căruia se asigură aplicarea măsurilor prevăzute de lege, referitoare la
amplasarea, proiectarea, executarea și funcționarea construcțiilor.
(c)
Autorizația de construcție se
eliberează în temeiul și cu respectarea documentațiilor de urbanism și
amenajarea teritoriului.
(d)
În cazul modificării
instalațiilor interioare de apă și
canalizare, Primăria la autorizare va
solicita avizul operatorului în acest
sens acordat în baza proiectului de modificare.
(e)
Primăria va elibera autorizație
de construcție numai pentru acele obiective
de investiție/construcții pentru care sunt condiții de asigurare a
tuturor utilităților necesare funcționării normale.
(f)
În cazul utilităților de apă
potabilă și canalizare, solicitantul/beneficiarul autorizației de construcție
va face dovada existenței condițiilor de asigurare a acestora prin Avizul de
racordare/branșare definitiv emis de către operator.
1.5.
Termenii tehnicii utilizați în
Regulament sunt definiți în Anexa nr. 1.
Cap.II. REALIZAREA INVESTIȚIILOR PUBLICE PENTRU DEZVOLTAREA REȚELELOR DE APĂ ȘI CANALIZARE
2.1. Investițiile publice pentru dezvoltarea rețelelor de distribuție a apei și canalizare reprezintă cheltuieli de capital pentru proiectarea și executarea acestor obiective noi de investiții și pot fi finanțate integral sau parțial din transferuri de la bugetul de stat, din bugetul local, din fondurile special constituite prin lege în afara acestor bugete, din credite externe sau interne angajate de către Consiliul local sau Operator sau din sursele proprii de dezvoltare ale Operatorului.
2.2. Pornind de la Planul Master al apei și al canalizării din Tg. Mureș pe perioada 2001-2020, aprobat prin HCL 57/29 martie 2001, sau din alte cerințe, Primăria, în colaborare cu Operatorul, formulează Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea investiției de dezvoltare a rețelei publice de distribuție a apei potabile și de canalizare.
În baza Notei de fundamentare, Consiliul local decide asupra includerii obiectivului în Listele anuale de investiții ale Operatorului cu posibilele surse de finanțare enunțate la art. 2.1.
2.3. R.A.Aquaserv răspunde de următoarele:
a. adjudecarea și contractarea elaborării studiilor de prefezabilitate , fezabilitate, proiecte tehnice și detalii de execuție, adjudecarea, contractarea și administrarea contractelor de proiectare;
b. obținerea tuturor avizelor și acordurilor prevăzute de lege (avize de la deținătorii de alte rețele edilitare, certificate de urbanism, avize sanitare, de mediu etc.);
c. avizarea documentațiilor în Consiliul tehnico - economic al regiei;
d. supunerea spre aprobare a investiției conform competențelor prevăzute de lege;
e. supunerea la verificare a documentației de către verificatorii atestați;
f. solicitarea și obținerea autorizației de construcție;
g. adjudecarea și contractarea execuției lucrărilor și administrarea acestor contracte;
h. supravegherea tehnică a execuției;
i. decontarea lucrărilor;
j. recepția la terminarea lucrărilor și punerea în funcțiune;
k. preluare în administrare, exploatare și întreținere;
l. luarea în evidență contabilă a noului mijloc fix realizat;
m. recepția finală.
2.4. Consiliul local va asigura, prin grija Primăriei, alocarea, conform graficelor de eșalonare, până la nivelul aprobat în listele de investiții, a surselor de finanțare din bugetul local necesare derulării normale a promovării și realizării investițiilor.
2.5. Primăria va lua toate măsurile organizatorice necesare pentru eliberarea într-un termen de maxim 15 zile calendaristice a Certificatelor de urbanism și a Autorizațiilor de construcție solicitate de către R.A.Aquaserv pentru investițiile publice.
2.6. Primăria va nominaliza președintele și un membru din cadrul personalului propriu, în comisia de recepție a investiției și va participa la recepția obiectivelor de investiție, la convocarea R.A.Aquaserv.
2.7. R.A.Aquaserv va prezenta, la solicitarea Consiliului local rapoarte periodice privind stadiul de realizare a investițiilor.
CAP.III. LUCRĂRI DE DEZVOLTARE A REȚELELOR DE APĂ ȘI
CANALIZARE FINANȚATE DIN SURSELE PROPRII ALE AGENȚILOR ECONOMICI, ORGANIZAȚII
SAU PERSOANE FIZICE
3.1.În vederea racordării unor utilizatori la sistemul public de alimentare cu apă și de canalizare, agenții economici, organizații sau persoane fizice pot realiza lucrări de dezvoltare a rețelelor de apă și canalizare din sursele lor proprii, în calitate de Investitori, respectând normele tehnice în vigoare și strategia de dezvoltare și extindere a rețelelor edilitare de apă-canal din Planul Master aprobat.
3.2.(a) În situația în care, în urma solicitării de la R.A.Aquaserv a unor Avize de branșare/racordare la sistemul public de alimentare cu apă și de canalizare a unor noi utilizatori, această branșare/racordare se poate realiza numai prin extinderea rețelelor de apă-canal, în baza prezentului regulament (deci cu finanțare din sursele utilizatorilor). R.A.Aquaserv, pe cheltuială proprie, se va îngriji de elaborarea documentațiilor tehnico-economice sub formă de proiect tehnic, urmărirea execuției lucrărilor, întocmirea formelor de recepție a acestora și de transferare a noului mijloc fix creat.
(b) În situația în care aceste extinderi de rețele urmează a se executa pe străzi cu structura drumului și a trotuarelor neamenajată, Investitorul care solicită Avizul de branșare/ racordare are obligația prezentării la R.A.Aquaserv a documentației tehnice pentru realizarea drumului (memorii, desene, planuri, secțiuni).
3.3. Investitorul se va îngriji de obținerea avizelor, acordurilor și a autorizațiilor prevăzute de lege și va suporta costul acestora.
3.4. (a) Investitorul are obligația de a angaja Antreprenorul lucrării.
(b) Cu cel puțin 5 (cinci) zile înainte de începerea execuției, Investitorul va anunța în scris R.A.Aquaserv, indicând firma și persoana responsabilă cu execuția. Urmare acestui anunț, R.A.Aquaserv va nominaliza un diriginte de șantier în vederea urmăririi execuției.
3.5.(a) R.A.Aquaserv are dreptul și obligația de a stopa continuarea execuției lucrărilor în cazul constatării unor deficiențe calitative ale materialelor sau ale procedurilor utilizate sau neconformărilor cu documentația tehnică.
(b.) În cazul în care, după notificarea Antreprenorului și a Investitorului privind stoparea execuției, acesta nu întrerupe lucrările, operatorul își rezervă dreptul de a nu recepționa și pune în funcțiune noua rețea de apă și a nu încheia contract de branșare/racordare.
(c) Investitorul poartă întreaga răspundere față de operator privind calitatea lucrărilor executate.
(d) Obligațiile R.A.Aquaserv și ale Antreprenorului pe parcursul executării lucrării sunt cuprinse în Anexa nr. 2 la prezentul Regulament.
3.6 Din Comisia de recepție la terminarea lucrărilor vor face parte, în mod obligatoriu, reprezentanții Investitorului, ai Primăriei Tg Mureș , ai R.A.Aquaserv și ai Antreprenorului (în calitate de specialiști).
3.7. După terminarea lucrărilor și recepționarea noului mijloc fix, Investitorul îl va transfera cu titlu gratuit în proprietatea Consiliului local Tg Mureș , în baza unui Protocol de predare-primire și a unei Hotărâri a Consiliul local.
3.8. Noul mijloc fix creat în urma dezvoltări rețelei publice de apă/canalizare va fi predat de către Consiliul Local Municipal Tg. Mureș la R.A.Aquaserv, cu titlu de drept de administrare și gestionare pentru exploatare și întreținere, în baza unei Hotărâri.
3.9. Valoarea noului mijloc fix va cuprinde toate cheltuielile efectuate pentru realizarea dezvoltării în cauză. Cheltuielile efectuate de către Investitor vor fi stabilite în baza declarației pe proprie răspundere a acestuia.
3.10. Toate formele (Procese verbale de recepție, Protocoale, Expuneri de motive, Proiecte de Hotărâri) vor fi întocmite prin grija operatorului.
3.11.(a) Nu se vor emite Avize de branșare/ racordare definitivă la rețelele noi, nerecepționate, pentru utilizatori de rețele noi de apă-canal.
(b) Avizele de branșare/racordare pentru terțe persoane care se emit între data recepției și data preluării mijlocului fix în evidențele contabile R.A. Aquaserv se vor emite cu acceptul scris al Investitorului.
3.12. În cazul nerespectării de către Investitor a prevederilor de la cap.III., R.A.Aquaserv își rezervă dreptul de a nu prelua noua rețea de apă/canalizare executată, până la remedierea deficiențelor constatate și de a nu încheia contractele de branșare/racordare și utilizare a serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare.
CAP.IV. SANCȚIUNI
4.1.
Sancțiunile în domeniul autorizațiilor de construcții se vor aplica în
conformitate cu Legea nr.453/2001, de modificare și completare a Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea construcțiilor.
4.2. Branșamentele de apă și racordurile de canalizare realizate pe rețelele nepreluate se consideră clandestine și se sancționează cu de zece ori prețul de livrare a apei potabile și/sau tariful de canalizare în consum paușal -, calculate de la data branșării ilegale. Dacă această dată nu poate fi stabilită, atunci se va calcula pe 3 ani retroactiv de la data descoperării branșării clandestine.
Definiții
:
(a) Rețea publică de alimentare cu apă sau de
canalizare partea din sistemul public de alimentare cu apă, respectiv din
sistemul public de canalizare, alcătuită din rețeaua de conducte, armături și
construcții - anexe care asigură distribuția apei potabile, respectiv
preluarea, evacuarea și transportul apelor de canalizare la sau de la doi ori
mai mulți utilizatori independenți, respectiv de la două sau mai multe persoane
fizice ce locuiesc în case individuale
ori de la două sau mai multe
persoane juridice ce administrează câte un singur condominiu, astfel cum este
el definit de lege.
(b) Branșament apă partea din rețeaua
publică de distribuție a apei care asigură legătura între rețeaua publică și
rețeaua interioară a unei incinte sau clădiri aparținând utilizatorilor.
Branșamentul deservește un singur utilizator.
(c) Racord de canalizare partea din
rețeaua publică de canalizare care asigură legătura dintre utilizator și
canalizarea publică.
(d) Instalații interioare de apă potabilă -
totalitatea instalațiilor aflate în proprietatea sau administrarea
utilizatorului, amplasate după apometrul /contorul de branșament în sensul de
curgere a apei, sau, dacă branșamentul nu este contorizat , după punctul de
delimitare dintre rețeaua publică și instalația interioară de utilzare a apei
și care asigură transportul apei potabile preluate din rețeaua publică la
punctele de consum și/sau la instalațiile de utilizare.
(e) Instalații interioare de canalizare
totalitatea instalațiilor aflate în proprietatea sau administrarea
utilizatorului, care asigură preluarea și transportul apei uzate de la
instalațiile de utilizare a apei până la căminul de racord din rețeaua publică.
(f)Utilizator al
serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare poate fi orice persoană
fizică sau juridică proprietară sau cu împuternicire dată de proprietarul unui
imobil având branșament propriu de apă și /sau racord de canalizare și care
beneficiază pe bază de contract de
serviciile operatorului.
(g)
Operator - persoană juridică titulară a unei
licențe de furnizare-prestare , emisă de A.N.R.S.C. care asigură furnizarea
apei potabile și/sau industriale respectiv preluarea , epurarea și deversarea
în emisar a apelor uzate.
1. Obligațiile Antreprenorului
a.
Antreprenorul va executa și
va întreține toate lucrările, va asigura forța de muncă competentă, inclusiv
pentru supraveghere, materialele, utilajele de construcții și obiectele cu
caracter provizoriu pentru executarea lucrărilor.
Antreprenorul își
va asuma întreaga responsabilitate pentru toate
operațiunile executate pe șantier și pentru procedeele de execuție utilizate,
cu respectarea prevederilor și a reglementărilor legii calității în construcții
și potrivit dispozițiilor scrise ale Operatorului.
b.
Antreprenorul garantează față de Investitor că, la
data recepției, lucrarea executată are calitățile din Caietul de sarcini,
corespunde tuturor reglementărilor tehnice în vigoare și nu este
afectată de vicii care ar diminua sau chiar anula valoarea sau posibilitatea de
utilizare conform condițiilor normale de folosire.
c.
Antreprenorul și/sau Investitorul are obligația ca,
în perioada de garanție de 2 ani (24 luni calendaristice), să
înlăture pe cheltuiala sa toate defecțiunile apărute din culpa sa, în urma unei
notificări transmite de către Operator.
Perioada de garanție începe cu data recepției efectuate la punerea în funcțiune a lucrărilor și se termină la data recepției finale.
d.
Antreprenorul răspunde, potrivit obligațiilor care
îi revin, pentru viciile ascunse ale construcției ivite într-un interval de 10
ani de la recepția lucrării și, după împlinirea acestui termen, pe toată durata
de existență a construcției pentru viciile structurii de rezistență, urmare a
nerespectării normelor de execuție în vigoare la data realizării ei.
e.
Antreprenorul are obligația să
respecte documentația de execuție și reglementările tehnice în construcții. De
asemenea, are obligația de a conduce execuția lucrării
și de a veghea asupra menținerii ordinii la locul unde își desfășoară
activitatea. Antreprenorul are obligația să
stabilească toate relațiile care reglementează raporturile cu contractanții de
specialitate (subantreprenori) sau cu organele administrației publice locale.
f.
Antreprenorul este obligat, conform prevederilor
legale, la plata daunelor pentru
încălcarea sau deteriorarea drumurilor
de acces sau a rețelelor de utilități, a
terenurilor limitrofe prin depozitarea de pământ , materiale sau alte obiecte ,
precum și ca urmare a unor îngrădiri sau limitări din vina proprie.
g.
La terminarea lucrărilor Antreprenorul va evacua de pe șantier toate utilajele de construcții,
surplusuri de materiale, deșeurile și lucrările provizorii.
h.
Dacă nerespectarea de către Antreprenor a
prevederilor oricărui regulament sau hotărâri ale unor organe locale, legal
constituite, și care au caracter obligatoriu la executarea lucrărilor, provoacă
pagube pentru Operator, acesta va fi despăgubit de Antreprenor cu suma
cuvenită.
i.
Antreprenorul are obligația să
verifice documentele primite și să înștiințeze Operatorul cu privire la erorile
și inexactitățile constatate sau presupuse.
j. Materialele vor fi de calitatea prevăzută
în documentația de execuție, urmând a fi supuse periodic la diverse probe pe
care proiectantul sau Operatorul le va solicita.
Antreprenorul va asigura, la cerere, manopera,
instrumentele, utilajele și materialele necesare pentru examinarea, măsurarea
și testarea lucrărilor.
k. Costul probelor și încercărilor va fi suportat de Antreprenor, dacă acesta este prevăzut în
documentație, în caz contrar cheltuielile fiind suportate de Operator.
l.
Probele de
presiune/etanșeitate se vor desfășura astfel :
Antreprenorul, în mod opțional, își va efectua
propria probă urmând să convoace factorii implicați pentru verificarea
probei de presiune / etanșeitate care constituie Fază determinantă. Vor fi
convocați reprezentantul proiectantului, al Investitorului și dirigintele de
șantier. Convocarea se va efectua în scris cu cel
puțin 48 ore înainte de efectuarea probei.
m. Lucrările care devin ascunse nu vor fi
acoperite fără aprobarea Operatorului, Antreprenorul asigurând posibilitatea
acestuia să examineze
și să urmărească lucrarea care urmează să fie ascunsă.
Antreprenorul are obligația să anunțe Operatorul cu 24 ore
înainte, ori de câte ori astfel de lucrări urmează să devină ascunse.
Proiectantul va participa la examinarea și măsurarea
lucrărilor de mai sus. Antreprenorul va dezveli orice parte
sau părți de lucrare, la dispoziția Operatorului și va reface această
parte sau părți din lucrare, dacă este cazul. Dacă se constată că lucrările au
fost de calitate corespunzătoare și realizate conform documentației de
execuție, dezvelirea, refacerea și/sau repararea vor fi suportate de Operator,
iar în caz contrar de Antreprenor.
n. Costul pentru consumul de utilități pentru
organizare de șantier, precum și cel al contoarelor sau al altor aparate de
măsurat, se suportă de către Antreprenor.
o. La terminarea lucrărilor, Antreprenorul va notifica Operatorul și Investitorul că sunt îndeplinite
condițiile de recepție, solicitând convocarea Comisiei de recepție. În baza
acestei notificări, Operatorul convoacă Comisia de recepție. Comisia de
recepție va constata realizarea lucrărilor în
conformitate cu documentația de execuție și cu reglementările în vigoare. În
funcție de constatările făcute, Operatorul va aproba
sau va respinge recepția. Recepția poate fi făcută și pentru părți din
construcție distincte fizic și funcțional. Antreprenorul va prezenta Comisiei
de recepție toate documentele care cad în sarcina sa în vederea întocmirii
Cărții tehnice a construcției, conform reglementărilor legale în vigoare odată
cu notificarea Operatorului pentru convocarea Comisiei. Completările la Cartea
tehnică a construcției care apar eventual în urma observațiilor Comisiei de
recepție vor fi prezentate de către Antreprenor până la data recepției. În
cazul în care Antreprenorul nu prezintă documentele în vederea completării Cărții
tehnice a construcției sau dacă completările solicitate nu au fost puse la
dispoziția Operatorului până la data recepției, atunci Operatorul va respinge
recepția până la data când acestea vor fi efectuate.
p. Înlocuirea oricărui material prevăzut în
proiect cu altul similar se va face numai cu acordul
scris al proiectantului și al Operatorului.
2.
Obligațiile
Operatorului
a. Întreaga documentație necesară pentru
executarea lucrărilor va fi pusă la dispoziția
Investitorului de Serviciul dezvoltare investiții al Operatorului, fără plată,
în două exemplare, după obținerea Avizului de branșare/racordare de principiu.
b. Operatorul va
supraveghea desfășurarea lucrărilor. Acestuia i se va
asigura accesul la locul de muncă, în ateliere, depozite și oriunde desfășoară
activități legate de realizarea lucrărilor.
a. Pe parcursul executării lucrărilor,
Operatorul are dreptul să dispună, în scris :
-
îndepărtarea de
pe șantier a oricăror materiale care sunt calitativ necorespunzătoare;
-
înlocuirea
materialelor necorespunzătoare calitativ cu altele corespunzătoare;
-
îndepărtarea sau refacerea oricărei lucrări sau părți de
lucrare necorespunzătoare din punct de
vedere calitativ
b. Operatorul nu va fi responsabil pentru nici
un fel de daune-interese, compensații plătibile, prin lege, în privința sa ca
urmare a unui accident sau prejudiciu adus unui muncitor sau altei persoane
angajate de Antreprenor , cu excepția unui accident sau prejudiciu
rezultând din vina Operatorului, a
agenților sau a angajaților acestora.
c. Operatorul are obligația de a respecta
următoarele:
-
asigurarea
verificării execuției corecte a lucrărilor de construcții prin diriginții de specialitate;
-
acționarea în
vederea soluționării neconformităților,
a defectelor apărute pe parcursul
execuției lucrărilor, precum și a deficiențelor proiectelor;
-
asigurarea
recepției lucrărilor de construcții la terminarea lucrărilor la punerea în
funcțiune și la expirarea perioadei de garanție;
întocmirea Cărții tehnice a construcției;
-
asigurarea prin
proiecte și detalii de execuție a nivelului de calitate corespunzător , cu
respectarea reglementărilor tehnice;
-
elaborarea caietelor de sarcini, a instrucțiunilor
tehnice privind execuția lucrărilor, exploatarea , întreținerea construcțiilor.
d.
Operatorul va convoca
comisia de recepție care va efectua recepția cantitativă și calitativă a
lucrărilor executate.