1.SERVICIUL PROTECŢIE SPECIALĂ
Director: MAIER MIHAELA,
Şef serviciu: SZŐCS ZSUZSÁNNA ANNA
Persoane de contact: Kristof Emese
Simofi Melinda
Adresa: Str. Gheorghe Doja nr. 9, Târgu Mureș
Telefon: 0365-430859, 0365-882025
Email: social3@tirgumures.ro
social1@tirgumures.ro
Audienţe: marţi între orele 10-12
joi între orele 10-12
- - Compartimentul asistenţă persoane vârstnice
- Compartimentul asistenţă pentru persoane cu handicap
- Compartimentul pentru protecţia copilului, familiei şi persoanelor singure
1. Compartimentul Asistenţă Persoane Vârstnice
Serviciile sociale se acordă la solicitarea persoanei vârstnice, a familiei acesteia sau a reprezentantului legal, în urma semnalării unei situaţii de nevoie socială de orice altă persoană, precum şi din oficiu.
- identificarea nevoilor individuale şi de grup a persoanelor vârstnice aflate în nevoi
- informarea asupra situaţiilor de risc şi a drepturilor sociale ale persoanelor vârstnice
- consiliere pentru persoanele vârstnice
- întocmirea anchetelor sociale în baza grilei de evaluare sociomedicală în vederea internării persoanelor vârstnice dependente, lipsite de suport familial şi spaţiu de locuit, în centre de îngrijire şi asistenţă
- asistenţă şi suport pentru asigurarea unei vieţi autonome şi active persoanelor de vârsta a treia, precum şi servicii de îngrijire la domiciliul persoanelor vârstnice dependente, acordate de către îngrijitori acreditaţi
- acordarea pchetelor cu alimente şi materiale de curăţenie în colaborare cu ONG-uri în baza proiectelor subvenţionate de la bugetul local.
Centrul de servicii comunitare prin personalul calificat, acordă un set de servicii, după cum urmează:
- ajutor la prepararea hranei,
- mic menaj, cumpărături,
- conversaţie, companie.
Beneficiarii serviciilor de îngrijire la domiciliu sunt:
a- nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
c- nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice
defavorizate (actele menţionate mai jos fac parte dintr-o listă generală
care poate varia în funcţie de
serviciul solicitat):
- B.I./ C.I./ C.N. al beneficiarului şi pentru membrii familiei (ale persoanelor împreună cu care locuieşte) – în copie ;
- recomandarea medicului de familie / medicului specialist / serviciilor de urgenţă pentru îngrijiri medicale la domiciliu – în original;
- acte doveditoare pentru veniturile realizate de membrii familiei beneficiarului (ale persoanelor împreună cu care locuieşte) – în copie ;
- daca este cazul, cetificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap/ invaliditate – în copie ;
- dupa caz, decizia de instituire a tutelei / curatelei – în copie;
- actul de identitate al tutorelui/ curatorului, în copie;
- acte relevante pentru situaţia sociomedicală a beneficiarului / familiei sale;
- actul de proprietate a locuinţei sau actul în baza căruia persoana vârstnică locuieşte la adresa, în copie, pentru a dovedi că persoana vârstnica nu are întreţinător legal ca urmare a incheierii unui contract de întreţinere.
- Legea nr. 17/ 2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;
- Hotararea Guvernului nr. 1021/2000 pentru aprobarea Normelor Metodologice privind stabilirea costului mediu lunar de întreţinere în căminele pentru persoanele vârstnice, actualizat prin Hotărâre de Consiliu Local;
- Ordonanţa Guvernului nr.68/2003, privind serviciile sociale, modificată şi completata de Legea 515/2003, Ordonanţa Guvernului nr.86/2004;
- Ordinul nr. 246/27.03.2006 privind aprobarea standardelor minime specifice de calitate pentru serviciile de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice şi pentru centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice;
- Legea nr. 270/2008 pentru modificarea Legii nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor vârstnice
- Legea nr. 215/ 2001 privind Administraţia Publică Locală, cu modificările şi completările ulterioare
2. Compartimentul asistenţă pentru persoane cu handicap
Profil
Asistenţa socială a persoanelor cu handicap este asigurată de „Compartimentul asistenţă pentru persoane cu handicap” din cadrul Serviciului Protecţie Specială, în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare şi a H.G. nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.448/2006.
Beneficiarii sunt: acele persoane cărora, datorită unor afecţiuni fizice, mentale sau senzoriale, le lipsesc abilităţile de a desfăşura în mod normal activităţi cotidiene, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul recuperării, integrării şi incluziunii sociale.(Legea 448/2006, art2.)
Pentru asigurarea serviciilor sociale necesare persoanelor cu handicap se iau următoarele măsuri speciale:
-identificarea nevoilor individuale şi de grup a persoanelor cu handicap aflate în nevoi şi informarea asupra situaţiilor de risc şi a drepturilor sociale
-implicare familiei a persoanei cu dizabilităţi in activitaţile de ingrijire, reabilitare si integrare a persoanei cu handicap
-asigurarea instruirii in problematica specifică a persoanei cu handicap a personalului care îşi desfăsoară activitatea in sistemul de protectie a persoanelor cu handicap, inclusiv a asistenţilor personali
-promovarea si respectarea drepturilor persoanelor cu handicap
-sprijinirea programelor de colaborare între părinti si specialişti în domeniul handicapului, in colaborare sau in parteneriat cu persoanele juridice, publice ori private;
Cum sunt acordate serviciile sociale?
Dreptul la asistentă socială sub formă de servicii sociale se acorda la cerere sau din oficiu, dupa caz, pe baza actelor doveditoare, in conditiile prevazute de lege.
Persoanele cu handicap beneficiază de servicii sociale acordate:
a) la domiciliu;
b) in comunitate;
c) in centre de zi si centre rezidentiale, publice sau private.
Cererea pentru acordarea dreptului la servicii sociale se inregistrează la autoritatea administraţiei publice locale in a cărei raza teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap.
Cererea si actele doveditoare se depun spre inregistrare de persoana cu dizabilităţi, familia sa, reprezentantul legal, sau organizatia neguvernamentala al carei membru este persoana cu handicap, pentru:
- efectuarea anchetei sociale la domiciluil persoanelor solicitante întocmite în vederea încadrarării într-o categorie de grad de handicap. Încadrarea în grad şi tip de handicap a adulţilor cu handicap se face de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap
- întocmirea anchetelor sociale în vederea acordării indemnizaţiei de însoţitor/asistent personal. Parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap grav, adultii cu handicap grav ori reprezentantii legali ai acestora, cu exceptia celor cu handicap vizual grav, pot opta intre angajarea unui asistent personal si primirea unei indemnizatii lunare. Indemnizaţia lunară este in cuantum egal cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii din unitaţile de asistenţa socială din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi.
Plata indemnizaţiei lunare se asigură de primăriile în a căror raza teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav şi se face pe perioada valabilitaţii certificatului de încadrare in grad de handicap, emis de comisiile de protecţie a copiilor sau de comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, dupa caz. Nu pot beneficia de indemnizaţia lunară:
a) parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap grav care se afla in internate ori in centre de plasament aferente unitaţilor sau instituţiilor de invaţâmănt special;
b) adulţii cu handicap grav sau reprezentanţii lor legali pe perioada în care adulţii cu handicap grav se afla în centre rezidenţiale publice, cu excepţia centrului de tip respiro, ori in alte tipuri de instituţii publice cu caracter social în care se asigura intreţinere completa din partea autoritaţii administraţiei publice;
c) persoanele cu handicap grav care sunt reţinute sau condamnate definitiv la o pedeapsă privativă de libertate, pe perioada reţinerii ori a detenţiei.
-efectuarea anchetei sociale-pentru internare ( poate beneficia de servicii sociale acordate in centre de zi şi centre rezidenţiale de diferite tipuri, publice, public-private
- Informare asupra drepturlor în cee ce priveşte facilităţiile;
Persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiaza de următoarele facilitaţi fiscale:
- scutire de impozit pe veniturile din salarii;
- scutire de la plata impozitului pe clădire si teren;
- scutire de la plata taxei asupra autoturismelor, motocicletelor cu atas şi mototriciclurilor, adaptate handicapului;
- scutire de la plata taxei pentru eliberarea autorizatiei de funcţionare pentru activitaţi economice si viza anuală a acestora;
- scutire de la plata taxei hoteliere.
- persoanele cu handicap, deţinătoare de autoturisme adaptate handicapului, precum şi persoanele care le au în îngrijire beneficiază de scutire de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale
-transportul
Eliberarea abonamentelor gratuite pe toate liniile la transportul urban cu mijloace de transport in comun de suprafata si cu metroul pentru persoanele cu handicap grav si accentuat şi următoarele persoane:
a) insoţitorii persoanelor cu handicap grav, in prezenta acestora;
b) insoţitorii copiilor cu handicap accentuat, in prezenta acestora;
c) insoţitorii adulţilor cu handicap auditiv si mintal accentuat, in prezenţa acestora, pe baza anchetei sociale realizate de către asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primăriei in a cărei raza teritorială îşi are domiciliul sau resedinţa persoana cu handicap;
d) asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav;
e) asistenţii personali profesioniţti ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
Eliberarea cardului - legitimaţie
Persoanele cu handicap sau reprezentantii legali ai acestora, la cerere, pot beneficia de un card-legitimatie pentru locurile gratuite de parcare. Autovehiculul care transportă o persoana cu handicap posesoare de card-legitimaţie beneficiază de parcare gratuită, dacă autoturismul este adaptat handicapului.Este valabil pe tot teritoriul ţării, până la data expirării certificatului de încadrare.
ACTE NECESARE PENTRU CARD LEGITAMAŢIE (PARCARE GRATUIRĂ):
- cartea de identitate a persoanei cu handicap ( copie xerox )
- certificatul de încadrare într-o categorie de handicap ( copie xerox )
- act de identitate a maşinii ( copie xerox )
- o fotografie
Legislaţie
2. Legea nr. 215/ 2001 privind Administraţia Publică Locală, cu modificările şi completările ulterioare;
3. Ordonanţa Guvernului nr.68/2003, privind serviciile sociale, modificată şi completata de Legea 515/2003, Ordonanţa Guvernului nr.86/2004
4. H.G. 430/ 2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap
5. HG nr. 629/2009 pentru modificarea anexei nr. 7
6. HG. nr. 268/2007 art. 40 şi art. 41
7. Ordin nr. 223/2007 privind implementarea formatului unic al cardului –legitimaţie de parcare pentru persoanele cu handicap
3. Compartimentul pentru protecţia copilului, familiei şi persoanelor singure funcţionează în cadrul Serviciului de Protecţie Specială
Obiective
- monitorizează şi analizează situaţia copiilor din Tg Mureş
-asigură consiliere familiilor cu copii
- informează părinţii şi copii în legătură cu drepturile pe care le au
- efectuează anchete sociale cu propuneri privind acordarea drepturilor şi facilităţilor prevăzute de lege
- întocmeşte cereri pentru ajutor material
- asigură şi urmăreşte aplicarea măsurilor de prevenire şi de combatere a consumului de alcool de prevenire şi de combatere a violenţei în familie precum şi comportament delincvent
- colaborează cu DGASP Mureş în domeniul protecţiei copilului şi transmite toatele datele solicitate
- sesizează DGASP cu privire la situaţiile de risc în care viaţa şi securitatea copilului sunt în primejdie
- acordă consultanţă de specialitate în domeniul asistenţei sociale
- colaborează cu asociaţii şi organizaţii neguvernamentale
- distribuirea ajutoarelor de alimente conform listelor suplimentare, acordate de Guvernul României pentru beneficiarii, stabilit prin Hotărârea nr.600/2009
Legislatie
Legea nr.272/2004 cu modificările şi completările ulterioare.
Legea nr.47/2006 privind sistemul naţional de asistenţă socială
Legea nr. 215/ 2001 privind Administraţia Publică Locală, cu modificările şi completările ulterioare;
Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrative
Ordonanţa Guvernului nr.68/2003, privind serviciile sociale, modificată şi completata de Legea 515/2003, Ordonanţa Guvernului nr.86/2004;
Hotărârea nr.600/2009
Inapoi