Biroul Energetic
Serviciul Autoritate Tutelară
Serviciul Fond Funciar și Registru Agricol
Serviciul Autorizări Activități Economice
Serviciul Activități Culturale, Sportive, de Tineret și Locativ
Serviciul Juridic, Logistic, Licitații și Asociații de Proprietari
Serviciul Salarizare și Resurse Umane
Biroul Concesiuni, Închirieri și Vânzări
Serviciul Siguranța Circulației, Transport Rutier și Transport Local
Serviciul Administrarea Domeniului Public și Privat
Biroul Parcări, Garaje și Ridicări Mașini
Compartiment de Mediu, Dezinsecție, Deratizare
Formația de Gestionarea Câinilor fără Stăpân și Ecarisaj
Serviciul Evidența Persoanelor
Serviciul Stare Civilă
ELIBERAREA ACTULUI DE IDENTITATE LA SCHIMBAREA DOMICILIULUI DIN STRĂINĂTATE ÎN ROMÂNIA
DOCUMENTE NECESARE
• CERERE tip pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România (anexa 2) se listează față verso, se completează cu majuscule și se semnată de către solicitant la ghișeu;
• certificatul de naştere original (emis de oficiile de stare civilă române);
• certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original (emis de oficiile de stare civilă române);
• hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilã sau certificat de divorț însoțit de convenția cu privire la minori, în cazul persoanelor divorțate, original. Pentru hotărârile judecătoresti privind statutul civil al titularului, pronunţate in străinătate si investite cu formula executorie, se prezintă copii traduse şi legalizate;
• certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani care îți schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate (emise de oficiile de stare civilă române);
• extrasul de carte funciară (obținut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii) sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original (aici);
• paşaportul românesc, valabil sau expirat cu menționarea statului de domiciliu ori certificatul de cetăţenie română original;
• actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de autorităţile străine, original;
• dovada achitării contravalorii carţii de identitate - 7 lei
Alte precizări!
• Solicitanţii a căror naştere sau căsătorie nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă române vor solicita transcrierea certificatelor de stare civilă obţinute în străinătate, atât pentru ei, cât şi pentru copiii minori.
• În situaţia în care numai unul dintre părinţi îşi schimbă domiciliul din străinătate în România, împreună cu copiii minori, este necesar consimţământul celuilalt părinte, dat in fața personalului consular de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate ori la autorităile străine competente (în acest ultim caz, declarația privind consimțământul se va prezenta tradusă și legalizată potrivit normelor legale în vigoare) sau copia hotărârii judecătoreşti prin care copiii au fost încredinţaţi părintelui care îşi schimbă domiciliul în România, situaţie în care se depune copie a hotărârii judecatoreşti rămase definitivă, irevocabilă, investită cu formulă executorie, recunoscută de o instanţă din România.
• La eliberarea cărții de identitate, solicitantul va prezenta pentru anulare paşaportul românesc cu domiciliul în străinătate, valabil sau expirat. În situaţia în care solicitantul nu mai deţine acest document va da o declaraţie în acest sens.
• Dacă minorii care îşi schimbă domiciliul din străinătate în România deţin paşapoarte româneşti, este necesară prezentarea acestora în vederea anulării şi restituirii.
LOCUL, ADRESA ŞI DATELE DE CONTACT
• cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România, însoțită de documentele necesare, se depun la Serviciul de Evidenţă a Persoanelor din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Târgu Mureș situat în municipiul Târgu Mureș, Str. Călărașilor nr. 26-28, telefon: 0265/250391, 0265/210678.
PROGRAM DE LUCRU CU PUBLICUL
PRIMIRI CERERI | INFORMAŢII ŞI ELIBERĂRI ACTE DE IDENTITATE |
||||
LUNI | 8,00-15,00 | LUNI | 8,00-16,00 | ||
MARȚI | 8,00-15,00 | MARȚI | 8,00-16,00 | ||
MIERCURI | 8,00-15,00 | MIERCURI | 8,00-16,00 | ||
JOI | 8,00-18,00 | JOI | 8,00-18,00 | ||
VINERI | 8,00-12,00 | VINERI | 8,00-16,00 |
TERMENUL DE SOLUȚIONARE
• Termenul legal este de 30 de zile de la data înregistrării cererii pentru eliberarea actului de identitate. În situații deosebite, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor;
• În prezent termenul de eliberare este de:
- maxim 5 zile lucrătoare pentru eliberarea cărții de identitate*;
- o zi lucrătoare pentru eliberarea cărții de identitate provizorii* ;
- o zi lucrătoare pentru înscrierea în actul de identitate a vizei de reședință*;
* (cu excepția cazurilor în care sunt necesare verificări suplimentare);
• Reducerea termenului de eliberare se poate face doar pentru situațiile temeinic justificate cu documente, pe bază de audiență (sens în care va depune o CERERE în acest scop);
• NU se percepe TAXĂ pentru reducerea termenului efectiv de eliberare a actului de identitate.
TERMENUL DE VALABILITATE AL CĂRȚII DE IDENTITATE
• 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani;
• 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-25 ani;
• 10 ani după împlinirea vârstei de 25 ani;
• permanent după împlinirea vârstei de 55 ani.
RIDICAREA ACTULUI DE IDENTITATE
• cererea pentru eliberarea actului de identitate se depune personal, iar actul de identitate se înmânează personal titularului pe bază de semnătură, în cazul persoanei fizice puse sub interdicţie, a reprezentantului său legal.
• Pentru titularul care se află în țară, dar nu se poate prezenta pentru ridicarea actului de identitate, înmânarea se realizează prin intermediul unei persoane împuternicite pe bază de procură specială autentificată la notar public român;
• Pentru titularul aflat temporar în străinătate, înmânarea se realizează prin intermediul unei persoane împuternicite pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statul respectiv ori la autorități străine competente (în acest ultim caz, procura se va prezenta tradusă și legalizată potrivit normelor legale în vigoare);
• În cuprinsul procurii speciale se înscrie obligatoriu scopul pentru care procura a fost eliberată, respective, eliberarea actului de idenitate
IMPORTANT
• Dacă solicitantul nu este proprietarul spaţiului de locuit, este necesară declaraţia scrisă a găzduitorului legitimat cu actul de identitate, care se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezenţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor.
În situaţia în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare. Declaraţia găzduitorului, se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărţii de identitate și se reține în original.
• În cazul contractelor cu clauză de uzufruct/abitație viager/ă este necesar acordul persoanei care are clauza
• În situația în care părinții divorțați exercită autoritatea părintească comună cu privire la minor, iar locuința acestuia este stabilită la unul dintre părinți cu menționarea adresei de domiciliu, dacă părintele în cauză solicită schimbarea domiciliului, minorul își schimbă domiciliul odată cu acesta în condițiile art. 497 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare
LOCUINŢA FAMILIEI
art. 321 alin. (2) din Codul Civil
Oricare dintre soţi poate cere notarea în cartea funciară, în condiţiile legii, a unui imobil ca locuinţă a familiei, chiar dacă nu este proprietarul imobilului.
art. 322 alin. (1) din Codul Civil
Fără consimțământul scris al celuilalt soț, niciunul dintre soți, chiar dacă este proprietar exclusiv, nu poate dispune de drepturile asupra locuinței și nici nu poate încheia acte prin care ar fi afectată folosința cesteia
Dacă imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuinţă a familiei este necesar consimţământul de primire în spaţiu al ambilor soţi, împreună cu documentul justificativ (ex. extrasul de carte funciară)!
Găzduitorul are obligația de a informa funcționarul de evidență a persoanelor cu privire la faptul că imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuință a familiei!